History of XTR
ผู้ดูแล: seven@klein, Cycling B®y, tntm, เสือ Spectrum
- ตาโจ
- ขาประจำ
- โพสต์: 4200
- ลงทะเบียนเมื่อ: 04 ม.ค. 2011, 16:38
- ติดต่อ:
History of XTR
ปีนี้ Shimano ได้เปิดตัวอะไหล่ XTR รุ่น 11 สปีดออกมาสู่ตลาด ก็เลยจะขอขุดประวัติอะไหล่ชุด XTR มาเล่าสู่กันฟังน่ะครับ
Shimano ผลิตชุดอะไหล่ XTR รุ่นแรกในปี 1992 (2535) ด้วยรหัส M900 โดยวางตำแหน่งเป็นรุ่นที่สูงกว่าชุดอะไหล่ XT ที่ผลิตออกมาจำหน่ายก่อนหน้า (ชุดอะไหล่ XT เริ่มผลิตในปี 1983 (2526)) ชุดอะไหล่ XTR รุ่นแรกใช้เฟืองหลังแบบ 8 สปีด เมื่อเกียร์ติดตั้งรวมกับมือเบรก อะไหล่ XTR รุ่นนี้มีรายละเอียดดังนี้
Rear Derailleur: RD-M900, 8 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M900 (2 finger, Servo Wave, Rapid Fire Plus (push/pull) shifters) 8 speed compatible
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M900 ultra low profile crank and BB-UN90 (sealed cartridge type), available in 28/38/48 or 26/36/46 combinations with round rings, 165/170/175/180 lengths, cups available in English (68 x 107/113) threading, 74/110 BCD. Chain rings are a new Hyperdrive design for better shifting performance features add-on shifting ramps and pins
Free hub: FH-M900 and HB-M900-F (front), 8 speed compatible, OLD rear 135, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front,
Cassette:CS-M900 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness, cogs bolted together with small versions of chain ring bolts
Front derailleur: FD-M900, and FD-M901 (top pull) STI compatible
Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M737 SPD clipless pedal
Head Parts: HP-M900 (1") 901 (1 1/8") and 902 (1 1/4"), available in English/Italian threading
Chain: CN-7401: Dura-Ace chain
Brake Levers: no separate brake levers were offered with XTR
Brakes: BR-M900F/R low profile cold forged cantilever, front and rear specific design with a more compact rear design with low profile XTR pads
Other: SP-M900 seat post with thin wall cro-moly shaft and forged alloy head unit
Shimano ผลิตชุดอะไหล่ XTR รุ่นแรกในปี 1992 (2535) ด้วยรหัส M900 โดยวางตำแหน่งเป็นรุ่นที่สูงกว่าชุดอะไหล่ XT ที่ผลิตออกมาจำหน่ายก่อนหน้า (ชุดอะไหล่ XT เริ่มผลิตในปี 1983 (2526)) ชุดอะไหล่ XTR รุ่นแรกใช้เฟืองหลังแบบ 8 สปีด เมื่อเกียร์ติดตั้งรวมกับมือเบรก อะไหล่ XTR รุ่นนี้มีรายละเอียดดังนี้
Rear Derailleur: RD-M900, 8 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M900 (2 finger, Servo Wave, Rapid Fire Plus (push/pull) shifters) 8 speed compatible
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M900 ultra low profile crank and BB-UN90 (sealed cartridge type), available in 28/38/48 or 26/36/46 combinations with round rings, 165/170/175/180 lengths, cups available in English (68 x 107/113) threading, 74/110 BCD. Chain rings are a new Hyperdrive design for better shifting performance features add-on shifting ramps and pins
Free hub: FH-M900 and HB-M900-F (front), 8 speed compatible, OLD rear 135, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front,
Cassette:CS-M900 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness, cogs bolted together with small versions of chain ring bolts
Front derailleur: FD-M900, and FD-M901 (top pull) STI compatible
Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M737 SPD clipless pedal
Head Parts: HP-M900 (1") 901 (1 1/8") and 902 (1 1/4"), available in English/Italian threading
Chain: CN-7401: Dura-Ace chain
Brake Levers: no separate brake levers were offered with XTR
Brakes: BR-M900F/R low profile cold forged cantilever, front and rear specific design with a more compact rear design with low profile XTR pads
Other: SP-M900 seat post with thin wall cro-moly shaft and forged alloy head unit
- ตาโจ
- ขาประจำ
- โพสต์: 4200
- ลงทะเบียนเมื่อ: 04 ม.ค. 2011, 16:38
- ติดต่อ:
Re: History of XTR
ในปี 1993 (2536) Shimano ได้มีปรับปรุงและผลิตอะไหล่ใน XTR รุ่นนี้ซึ่งมีรายละเอียดดังนี้
XTR : Bottom bracket changes to BB-UN91 and is available in 70 and 73mm widths. Cranks are now available in 172.5 and 177.5 increments.
Rear Derailleur: RD-M900, 8 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M900 (2 finger, Servo Wave, Rapid Fire Plus (push/pull) shifters) 8 speed compatible
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M900 ultra low profile crank and BB-UN91 (sealed cartridge type), available in 28/38/48 or 26/36/46 combinations with Biopace or round rings, 165/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/70/73 x 107/113) threading, 74/110 BCD. Chain rings are a Hyperdrive design for better shifting performance features add-on shifting ramps and pins
Free hub: FH-M900 and HB-M900-F (front), 8 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front
Cassette:CS-M900 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness, cogs bolted together with small versions of chain ring bolts
Front derailleur: FD-M900, and FD-M901 (top pull) STI compatible
Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M737 SPD clipless pedal
Head Parts: HP-M900 (1") 901 (1 1/8") and 902 (1 1/4"), available in English/Italian threading
Chain: CN-7401: Dura-Ace chain
Brake Levers: no separate brake levers were offered with XTR
Brakes: BR-M900F/R low profile cold forged cantilever, front and rear specific design with a more compact rear design with low profile XTR pads
Other: SP-M900 seat post with thin wall cro-moly shaft and forged alloy head unit
XTR : Bottom bracket changes to BB-UN91 and is available in 70 and 73mm widths. Cranks are now available in 172.5 and 177.5 increments.
Rear Derailleur: RD-M900, 8 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M900 (2 finger, Servo Wave, Rapid Fire Plus (push/pull) shifters) 8 speed compatible
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M900 ultra low profile crank and BB-UN91 (sealed cartridge type), available in 28/38/48 or 26/36/46 combinations with Biopace or round rings, 165/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/70/73 x 107/113) threading, 74/110 BCD. Chain rings are a Hyperdrive design for better shifting performance features add-on shifting ramps and pins
Free hub: FH-M900 and HB-M900-F (front), 8 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front
Cassette:CS-M900 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness, cogs bolted together with small versions of chain ring bolts
Front derailleur: FD-M900, and FD-M901 (top pull) STI compatible
Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M737 SPD clipless pedal
Head Parts: HP-M900 (1") 901 (1 1/8") and 902 (1 1/4"), available in English/Italian threading
Chain: CN-7401: Dura-Ace chain
Brake Levers: no separate brake levers were offered with XTR
Brakes: BR-M900F/R low profile cold forged cantilever, front and rear specific design with a more compact rear design with low profile XTR pads
Other: SP-M900 seat post with thin wall cro-moly shaft and forged alloy head unit
- ตาโจ
- ขาประจำ
- โพสต์: 4200
- ลงทะเบียนเมื่อ: 04 ม.ค. 2011, 16:38
- ติดต่อ:
Re: History of XTR
ปี 1994 (2537)
XTR ก็ยังคงใช้รหัสเดิมแต่ได้ผลิตอะไหล่บางชิ้นเพิ่มเพื่อเป็นทางเลือกของผู้ใช้ เช่นชุดจานหน้ามีให้เลือกสองขนาดคือ 28/38/48 or 26/36/46 มีความยาวขาจานให้เลือกตั้งแต่ 165/170/172.5/175/177.5/180 มม. รายละเอียดอะไหล่อื่นๆจะมีดังนี้
Rear Derailleur: RD-M900, 8 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M900 (2 finger, Servo Wave, Rapid Fire Plus (push/pull) shifters) 8 speed compatible
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M900A (SG-X rings) ultra low profile crank and BB-UN91 (sealed cartridge type), available in 28/38/48 or 26/36/46 combinations with round rings, 165/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/70/73 x 107/113) threading, 74/110 BCD. Chain rings are a Hyperdrive design for better shifting performance features add-on shifting ramps and pins
Free hub: FH-M900 and HB-M900-F (front), 8 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front
Cassette:CS-M900 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness, cogs bolted together with small versions of chain ring bolts
Front derailleur: FD-M900, and FD-M901 (top pull) STI compatible
Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M737 SPD clipless pedal
Head Parts: HP-M900 (1") 901 (1 1/8") and 902 (1 1/4"), available in English/Italian threading
Chain: CN-7401: Dura-Ace chain
Brake Levers: no separate brake levers were offered with XTR
Brakes: BR-M900F/R low profile cold forged cantilever, front and rear specific design with a more compact rear design with low profile XTR pads
Other: SP-M900 seat post with thin wall cro-moly shaft and forged alloy head unit, 280 or 330 length in 26.4/26.26/26.8/27.0/27.2 and 360 length in 27.2
- ตาโจ
- ขาประจำ
- โพสต์: 4200
- ลงทะเบียนเมื่อ: 04 ม.ค. 2011, 16:38
- ติดต่อ:
Re: History of XTR
ปี 1995 (2538)
เป็นอะไหล่ XTR รุ่นแรกที่ผลิตออกมาทำหน่ายเป็นปีสุดท้าย มีการปรับปรุงชุดอะไหล่ดังนี้
Rear Derailleur: RD-M910 (mid cage) and RD-M910 SGS (long cage), 8 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M910 with Optical Gear Display (2 finger, Servo Wave, Rapid Fire Plus (push/pull) shifters) 8 speed compatible
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M900ti (SG-X rings) ultra low profile crank and BB-UN91 (sealed cartridge type), available in 28/38/48 or 26/36/46 combinations with round rings, 165/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/70/73 x 107/113) threading, 74/110 BCD. Chain rings are a Hyperdrive design for better shifting performance features add-on shifting ramps and pins
Free hub: FH-M910 and HB-M910-F (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front
Cassette:CS-M900 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness, cogs bolted together with small versions of chain ring bolts
Front derailleur: FD-M900, and FD-M901 (top pull) STI compatible
Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M737 SPD clipless pedal
Head Parts: HP-M900 (1") 901 (1 1/8") and 902 (1 1/4"), available in English/Italian threading
Chain: CN-7401: Dura-Ace chain
Brake Levers: no separate brake levers were offered with XTR
Brakes: BR-M900C one brake design for front and rear, low profile cold forged cantilever, with cartridge XTR pads
Other: SP-M900 seat post with thin wall cro-moly shaft and forged alloy head unit, 280 or 330 length in 26.4/26.26/26.8/27.0/27.2 and 360 length in 27.2 or new seat post SP-M910
- ตาโจ
- ขาประจำ
- โพสต์: 4200
- ลงทะเบียนเมื่อ: 04 ม.ค. 2011, 16:38
- ติดต่อ:
Re: History of XTR
ปี 1996 (2539)
เป็นปีแรกที่ผลิตชุดอะไหล่ XTR รุ่นที่สอง รหัส M95X ออกจำหน่ายสู่ตลาด ชุดอะไหล่รุ่นนี้ยังคงใช้เฟือหลัง 8 สปีด มีการเปลี่ยนระบบเบรกจาก M-Brake (Cantilever) มาเป็นระบบ V-Brake ขาจานมีการใช้เทคนิคการทำขาจานแบบกลวง มีการชุบผิวชิ้นงานใหม่จากสีเงินในรุ่นแรก มาใช้สีเทาเข้มในรุ่นนี้
รายละเอียดของอะไหล่ XTR 1996 จะมีดังนี้
Rear Derailleur: RD-M950 GS (mid cage) and RD-M950 SGS (long cage), 8 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M950 for V brake and ST-M910 for cantilever with Optical Gear Display (2 finger, Servo Wave, Rapid Fire Plus (push/pull) shifters) 8 speed compatible
Shift Lever: SL-M950 STI pods without brake levers
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M950 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 (splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M950HG in 26/36/46or48
Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front
Cassette:CS-M900-I or CS-M950 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness
Front derailleur: FD-M950, and FD-M950-E (bracket type) with differential plate and top swing link
Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M747 SPD clipless pedal
Head Parts: HP-M900 (1") 901 (1 1/8") and 902 (1 1/4"), available in English/Italian threading
Chain: CN-IG90
Brake Levers: BL-M950 for V brake
Brakes: BR-M950 new V brake (linear pull) and BR-M900C one brake design for front and rear, low profile cold forged cantilever, with cartridge XTR pads
Other: SP-M900 seat post with thin wall cro-moly shaft and forged alloy head unit, 280 or 330 length in 26.4/26.26/26.8/27.0/27.2 and 360 length in 27.2 or new seat post SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length
- ตาโจ
- ขาประจำ
- โพสต์: 4200
- ลงทะเบียนเมื่อ: 04 ม.ค. 2011, 16:38
- ติดต่อ:
Re: History of XTR
1997 (2540)
มีการผลิตมือเกียร์ และ มือเบรกแยกชิ้นกัน เพื่อเป็นทางเลือก จากแบบรวมกัน นอกจากนั้นยังมีการปรับปรุงดุมล้อหลังให้หน้าตาดีขึ้น รายละเอียดของอะไหล่ XTR ปี 1997 จะมีดังนี้
Rear Derailleur: RD-M950 GS (mid cage) and RD-M950 SGS (long cage), 8 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M950 for V brake and ST-M910 for cantilever with Optical Gear Display (2 finger, Servo Wave, Rapid Fire Plus (push/pull) shifters) 8 speed compatible
Shift Lever: SL-M950 STI pods without brake levers
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M950 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 (splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M950HG in 26/36/46or48
Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front
Cassette:CS-M900-I or CS-M950 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness
Front derailleur: FD-M950, and FD-M950-E (bracket type) with differential plate and top swing link
Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M747 SPD clipless pedal
Head Parts: HP-M900 (1") 901 (1 1/8") and 902 (1 1/4"), available in English/Italian threading
Chain: CN-IG90
Brake Levers: BL-M950 for V brake
Brakes: BR-M950 new V brake (linear pull) and BR-M900C one brake design for front and rear, low profile cold forged cantilever, with cartridge XTR pads
Other: SP-M900 seat post with thin wall cro-moly shaft and forged alloy head unit, 280 or 330 length in 26.4/26.26/26.8/27.0/27.2 and 360 length in 27.2 or new seat post SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length
- ตาโจ
- ขาประจำ
- โพสต์: 4200
- ลงทะเบียนเมื่อ: 04 ม.ค. 2011, 16:38
- ติดต่อ:
Re: History of XTR
ปี 1998 (2541) มีการนำตีนผีรีเวริสมาใช้ครั้งแรก มีการผลิต U-Plate จากคาร์บอนไฟเบอร์ นอกจากนั้นยังมีการผลิตใบจานเดี่ยวสำหรับการขี่แบบดาวร์ฮิลล์
รายละเอียดของอะไหล่ XTR ในปีนี้จะมีดังนี้
Rear Derailleur: New Rapid Rise RD-M951-GS (mid cage) and RD-M951-SGS (long cage) as well as the regular RD-M950 GS (mid cage) and RD-M950 SGS (long cage), 8 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M951 for V brake, 8 speed compatible
Shift Lever: SL-M951 STI pods without brake levers, new SL-SS95 remote shifter (bar end mounted redundant shift mechanism)
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M951 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 (splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M951HG in 26/36/46or48 also the new FC-M951 DH crank with single ring in 46/48/50/52/54 tooth
Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front
Cassette:CS-M900-I or CS-M950 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness
Front derailleur: FD-M950, and FD-M950-E (bracket type) with differential plate and top swing link, looks like the older FD-M900 and FD-M901 are offered again.
Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M747 SPD clipless pedal
Head Parts: no XTR headset
Chain: CN-IG90
Brake Levers: BL-M950 for V brake
Brakes: BR-M950 new V brake (linear pull) with cartridge XTR pads
Other: SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length
- ตาโจ
- ขาประจำ
- โพสต์: 4200
- ลงทะเบียนเมื่อ: 04 ม.ค. 2011, 16:38
- ติดต่อ:
Re: History of XTR
ปี 1999 (2542)
Shimano ได้เปิดตัว XTR 9 สปีด รวมทั้งมีการออกไมล์วัดความเร็วที่บอกตำแหน่งเกียร์ได้ รวมถึงยังแสดงรอบขาโดยไม่ต้องติดเซ็นเซอร์ที่ขาจาน รายละเอียดของอะไหล่ XTR ในปีนี้จะมีดังนี้
Rear Derailleur: Rapid Rise RD-M953-GS (mid cage) and RD-M953-SGS (long cage) as well as the regular RD-M952 GS (mid cage) and RD-M952 SGS (long cage), 9 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M952 for V brake, 9 speed compatible, removable OGD
Shift Lever: SL-M952 STI pods without brake levers 9 speed with removable OGD, SL-SS95 remote shifter (bar end mounted redundant shift mechanism)
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M952 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 or BB-M952(splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M952-5 in 26/36/48 also the FC-M952 DH crank with single ring in 46/48/50/52/54 tooth
Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8/9 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front
Cassette:CS-M952, 9 speed 4 Ti cogs
Front derailleur: FD-M952, and FD-M952-E (bracket type) with differential plate and top swing link, FD-M953 without top swing action or differential plate action
Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M747 SPD clipless pedal
Head Parts: no XTR headset
Chain: CN-7700 9 speed Dura Ace chain
Brake Levers: BL-M950 for V brake
Brakes: BR-M951 V brake (linear pull) with cartridge XTR pads, reinforced parallel link
Other: SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length, SQ-M900 seat quick release
- ตาโจ
- ขาประจำ
- โพสต์: 4200
- ลงทะเบียนเมื่อ: 04 ม.ค. 2011, 16:38
- ติดต่อ:
Re: History of XTR
ปี 2000 (2543)
มีการผลิตบันไดคลิปเลสรุ่น 858 ซึ่งมีคุณสมบัติป้องกันโคลนติดบันไดรุ่นแรก นอกจากนั้นยังมีการผลิตชุดเกียร์ที่ใช้แรงดันลมเปลี่ยนเกียร์รุ่น Airline
รายลเอียดของอะไหล่ในปีนี้จะมีดังนี้
Rear Derailleur: Rapid Rise RD-M953-GS (mid cage) and RD-M953-SGS (long cage) as well as the regular RD-M952 GS (mid cage) and RD-M952 SGS (long cage), 9 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M952 for V brake, 9 speed compatible, OGD
Shift Lever: SL-M952 STI pods without brake levers 9 speed with OGD, SL-SS95 remote shifter (bar end mounted redundant shift mechanism)
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M952 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 or BB-M952(splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M952-5 in 26/36/48 also the FC-M952 DH crank with single ring in 46/48/50/52/54 tooth
Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8/9 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front
Cassette:CS-M952 or CS-M953, 9 speed 4 Ti cogs
Front derailleur: FD-M952, and FD-M952-E (bracket type) with differential plate and top swing link, FD-M953 without top swing action or differential plate action
Pedals: New PD-M858 or PD-M747 SPD clipless pedal
Head Parts: no XTR headset
Chain: CN-7700 9 speed Dura Ace chain
Brake Levers: BL-M950 for V brake
Brakes: BR-M951 V brake (linear pull) with cartridge XTR pads, reinforced parallel link
Other: SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length, SQ-M900 seat quick release
- ตาโจ
- ขาประจำ
- โพสต์: 4200
- ลงทะเบียนเมื่อ: 04 ม.ค. 2011, 16:38
- ติดต่อ:
Re: History of XTR
ปี 2001 (2544)
เป็นปีแรกที่ Shimano ทำชุดล้อรุ่น WH-M959 ออกมาจำหน่าย ซึ่งล้อรุ่นนี้ใช้ได้กับดีสเบรกเท่านั้น โดยที่ตอนนั้น Shimano XTR ยังไม่มีชุดดีสเบรกเลย จะมีดีสเบรกแต่ชุดอะไหล่ XT
รายละเอียดของอะไหล่ XTR ปี 2544 จะมีรายละเอียดดังนี้
Rear Derailleur: Rapid Rise RD-M953-GS (mid cage) and RD-M953-SGS (long cage) as well as the regular RD-M952 GS (mid cage) and RD-M952 SGS (long cage), 9 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M952 for V brake, 9 speed compatible, OGD
Shift Lever: SL-M952 STI pods without brake levers 9 speed with OGD, SL-SS95 remote shifter (bar end mounted redundant shift mechanism)
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M952 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 or BB-M952(splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M952-5 in 26/36/48 also the FC-M952 DH crank with single ring in 46/48/50/52/54 tooth
Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8/9 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front
Cassette:CS-M953, 9 speed 4 Ti cogs
Front derailleur: FD-M952, and FD-M952-E (bracket type) with differential plate and top swing link, FD-M953 without top swing action or differential plate action
Pedals: PD-M858 SPD clipless pedal
Head Parts: no XTR headset
Chain: CN-7700 9 speed Dura Ace chain
Brake Levers: BL-M950 for V brake
Brakes: BR-M951 V brake (linear pull) with cartridge XTR pads, reinforced parallel link
Other: SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length, SQ-M900 seat quick release
- jaack
- ขาประจำ
- โพสต์: 291
- ลงทะเบียนเมื่อ: 04 ส.ค. 2008, 09:10
- Tel: 0869941616
- team: Bpmtb , BikeBitsBangkok
- Bike: gary fisher cake2 , cannondale caad8, six-13 , turner nitrous ,ritchey P-23 ,Klein palomino ,lemond tete de course, IFAB STEEL DL
- ติดต่อ:
Re: History of XTR
ขอบคุณสำหรับความรู้ครับ
ว่าแต่นอนดึกนะครับ ไม่หลับไม่นอน 555
ว่าแต่นอนดึกนะครับ ไม่หลับไม่นอน 555
เจอกันที่นี่ก็ได้ครับ http://www.facebook.com/jdurian
ร้านเล็กๆ อะไหล่หนุกๆ ครับ https://www.facebook.com/BikebitsBangkok
ร้านเล็กๆ อะไหล่หนุกๆ ครับ https://www.facebook.com/BikebitsBangkok
- johnbee
- ขาประจำ
- โพสต์: 562
- ลงทะเบียนเมื่อ: 08 มิ.ย. 2014, 17:24
- team: คนหล่อปั่นเสือภูเขา / ราบ11รุ่น11
- Bike: Seven teres /Ellsworth moment/Balancefs450/Dahon broadwalk/Lapierre Zesty 514/pivot mach4/cannondale craymore/transition tranam
Re: History of XTR
ปัก ขอบคุณครับ
อึดเข้าไว้
ให้รางวัลชีวิต จักรยานสักคัน
https://www.facebook.com/groups/720023351453954/
ให้รางวัลชีวิต จักรยานสักคัน
https://www.facebook.com/groups/720023351453954/
- ตาโจ
- ขาประจำ
- โพสต์: 4200
- ลงทะเบียนเมื่อ: 04 ม.ค. 2011, 16:38
- ติดต่อ:
Re: History of XTR
ปี 2002 (พศ 2545)
ชุดอะไหล่ XTR ได้ออกบันไดคลิปเลสแบบสลัดโคลนได้ รุ่นที่ 2 คือ รุ่น 959 อันเป็นต้นแบบของคลิปเลสของ Shimano ในปัจจุบัน
XTR : New PD-M959 SPD clipless pedal
Rear Derailleur: Rapid Rise RD-M953-GS (mid cage) and RD-M953-SGS (long cage) as well as the regular RD-M952 GS (mid cage) and RD-M952 SGS (long cage), 9 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M952 for V brake, 9 speed compatible, OGD
Shift Lever: SL-M952 STI pods without brake levers 9 speed with OGD, SL-SS95 remote shifter (bar end mounted redundant shift mechanism)
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M952 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 or BB-M952(splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M952-5 in 26/36/48 also the FC-M952 DH crank with single ring in 46/48/50/52/54 tooth
Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8/9 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front
Cassette:CS-M953, 9 speed 4 Ti cogs
Wheels: WH-M959, cross-over spoke lacing, side wall spoke mounting, disc only
Front derailleur: FD-M952, and FD-M952-E (bracket type) with differential plate and top swing link, FD-M953 without top swing action or differential plate action
Pedals: New PD-M959 SPD clipless pedal
Head Parts: no XTR headset
Chain: CN-7701 9 speed Dura Ace chain
Brake Levers: BL-M950 for V brake
Brakes: BR-M951 V brake (linear pull) with cartridge XTR pads, reinforced parallel link
Other: SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length, SQ-M900 seat quick release
ชุดอะไหล่ XTR ได้ออกบันไดคลิปเลสแบบสลัดโคลนได้ รุ่นที่ 2 คือ รุ่น 959 อันเป็นต้นแบบของคลิปเลสของ Shimano ในปัจจุบัน
XTR : New PD-M959 SPD clipless pedal
Rear Derailleur: Rapid Rise RD-M953-GS (mid cage) and RD-M953-SGS (long cage) as well as the regular RD-M952 GS (mid cage) and RD-M952 SGS (long cage), 9 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M952 for V brake, 9 speed compatible, OGD
Shift Lever: SL-M952 STI pods without brake levers 9 speed with OGD, SL-SS95 remote shifter (bar end mounted redundant shift mechanism)
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M952 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 or BB-M952(splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M952-5 in 26/36/48 also the FC-M952 DH crank with single ring in 46/48/50/52/54 tooth
Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8/9 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front
Cassette:CS-M953, 9 speed 4 Ti cogs
Wheels: WH-M959, cross-over spoke lacing, side wall spoke mounting, disc only
Front derailleur: FD-M952, and FD-M952-E (bracket type) with differential plate and top swing link, FD-M953 without top swing action or differential plate action
Pedals: New PD-M959 SPD clipless pedal
Head Parts: no XTR headset
Chain: CN-7701 9 speed Dura Ace chain
Brake Levers: BL-M950 for V brake
Brakes: BR-M951 V brake (linear pull) with cartridge XTR pads, reinforced parallel link
Other: SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length, SQ-M900 seat quick release
- ตาโจ
- ขาประจำ
- โพสต์: 4200
- ลงทะเบียนเมื่อ: 04 ม.ค. 2011, 16:38
- ติดต่อ:
Re: History of XTR
ปี 2003 (พศ 2546)
เป็นการเปิดตัวอะไหล่ XTR รุ่นที่ 3 รหัส 97X ซึ่งมีนวัตกรรมต่อวงการหลายอย่าง ที่สำคัญคือ การนำกระโหกแบบ Hollow tech II และ ดุมล้อแบบ Centter lock มาใช้ รวมถึงเป็นครั้งแรกที่มีการนำระบบ Dual control มาใช้กับจักรยานเสือภูเขา
XTR : All new XTR, Hollowtech II crank arms (2 piece design), first XTR disc brake with lock ring rotor, Dual Control Shift levers (brakes and shifters controlled by a single lever per side), new shiny gray finish
Rear Derailleur: Rapid Rise (low normal) RD-M960-GS (mid cage) and RD-M960-SGS (long cage), 9 speed STI compatible
Rapid Fire Shifters: ST-M960 dual control for V brakes and ST-M965 dual control for hydraulic disc brakes
Shift Lever: no separate shifters are offered since they are integrated with the brake lever
Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M960, Hollowtech II (2 piece design, integrated bottom bracket), Compact Hyperdrive chain rings, wide bearing placement 22 or 24/32/44
Free hub: FH-M965 for center lock disc brakes and HB-M960 for V brakes, both available in 24/28/32/36 holes
Front Hub: HB-M965 for center lock disc brake or HB-M960 for V brakes, both available in 24/28/32/36 holes
Cassette:CS-M960, 9 speed 4 Ti cogs, 6 largest sprocket are bolted to the carrier
Wheels: WH-M965, cross-over spoke lacing, side wall spoke mounting, center lock disc only, tubeless compatible
Front derailleur: FD-M960, and FD-M960-E (bracket type) dual pull design (top or bottom route cable) and top swing link, FD-M961 down swing model
Pedals: PD-M959 SPD clipless pedal
Head Parts: no XTR headset
Chain: CN-7701 9 speed Dura Ace chain
Brake Levers: no separate brake levers
Brakes: BR-M965 (IS mount) or BR966 (post mount) hydraulic disc brake, mono-body with dual opposed pistons, center lock rotor designBR-M960V brake (linear pull) with cartridge XTR pads, reinforced parallel link, SM-RT96 rotor, SM-BH96 brake hose
Other: no seat post shown
-
- สมาชิก
- โพสต์: 68
- ลงทะเบียนเมื่อ: 19 ม.ค. 2015, 15:05
- Tel: o85o813199
- team: -
- Bike: -
Re: History of XTR
ขอถามหน่อยครับว่า
กะโหลกกลวง SHIMANO เป็นเจ้าแรกมั้ยครับ
กะโหลกกลวง SHIMANO เป็นเจ้าแรกมั้ยครับ