ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

สอบถามเทคนิคการฝึกซ้อม/สุขภาพ/อาหาร เชิญห้องนี้เลย

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย ต้อง เสาธง » 19 ต.ค. 2009, 20:23

ทำไมจักรยานสำหรับไตรกีฬา&time trial
จึงเซตหัวเข่าไว้ล้ำหน้าบันไดครับ
ทำให้ขี่เร็วขึ้นหรือเปล่า

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย griz » 19 ต.ค. 2009, 20:33

เรื่องนี้สงสัยมานาน ว่านักไตรเขาใช้ยางแบบไหน..กันว่า..แรง..เร็ว..ถูกใจ

http://triathlon.competitor.com/2009/06/gear-tech/the-four-factors-of-tire-selection_2008

You are here: Home » Gear & Tech » The Four Factors Of Tire Selection

* Gear & Tech

The Four Factors Of Tire Selection
Liz Hichens

* June 22 2009
*
* Comments

laaa1642Written by: Christopher Kautz

The question of tubulars or clinchers has been asked for years, and we don’t expect a universally accepted answer anytime soon. While it’s unlikely the two sides will ever see eye to eye, there are pros and cons to each tire.

For starters, it’s important to know the definitions of clincher and tubular tires. A clincher tire is the most common type of tire. Chances are, when you bought your bike, it came with clincher tires and wheels on it, as tubular tires are generally found only on aftermarket, high-performance wheels.
A clincher tire is one in which the tube is separate from the tire, meaning that when you get a flat you can simply change the tube. The tire itself is almost a U shape and hooks onto the edges of a rim, with a tube placed inside of the tire when mounting it onto a wheel.

A tubular tire, sometimes called a sew-up, has more of an “o” shape, with the tube sewn into the tire, forming one unit. The whole structure is glued onto the rim of the wheel. Once a tubular tire has been punctured, the whole tire needs to be replaced.

There are four main variables to consider when deciding whether to ride tubulars or clinchers: weight, ease of repair, ride quality and rolling resistance. One area where tubulars have a decided advantage is in weight. Both the tire and the rim of a tubular are simpler, mechanically speaking, as these tires do not require beads in the tire and hooks in the rim to hold the tire to the frame. With less material comes less weight. Further, when looking at full-composite rims (e.g. full-carbon rims), there are few choices in a clincher style, with most companies bonding an alloy rim to a carbon structure in order to mount the tire. This of course increases the weight of the wheel as well.

In terms of repairing a flat tire, clinchers have a decided advantage. In most cases you simply remove the old tube from the tire and install a new one. It is only in rare cases, in which the tire suffered significant damage, that you would need to replace the whole tire. A tubular tire, on the other hand, needs to have the whole tire replaced in the case of a flat because the tube is integrated into the tire. Given that the tire is glued to the rim, removing the old tire can be difficult, and a new tire must be glued on. There are now quick-fill sealants for tires that can fix small punctures, and thus prevent you from having to change your tubular, though these systems work just as well on clinchers.

Ride quality is an area where tubulars have taken on an almost mythical quality over the years, and to challenge their supremacy in this area has been viewed as sacrilege. Mechanically, there are two reasons for this. A tubular has a rounder, more uniform shape than a clincher. Also, most of the air volume sits above the rim in a tubular, providing a smoother ride. In addition, many high-quality tubular tires use latex tubes, which are more supple than the butyl tubes normally found in clincher tires. However, with this in mind, clincher tires have become more like tubulars over the years in terms of their construction process, with some clinchers even being referred to as open tubulars. Combining a high-quality clincher tire with a latex tube can provide a ride much like a tubular. This, combined with the inability to quantify a concept such as ride quality, leaves this area of the debate open for years to come.

Rolling resistance is the last variable to consider when comparing clinchers and tubulars. Ask almost anyone which one is better in this regard and the answer will almost undoubtedly be tubulars. This has been a given for years, mostly because of the supple feel that tubulars have, which people have assumed results in lower rolling resistance. But the obvious isn’t always what it seems, and this is one area where a definitive answer can be established with data.

Retired Silicon Valley engineer Al Morrison has spent the last several years testing the rolling resistance of virtually every tire you can imagine, and his work has come to be seen as one of the most comprehensive databases on the subject. Shockingly, in virtually all cases, clincher tires show less rolling resistance than tubulars. What’s more, the rolling resistance of a tubular is highly dependent upon how it’s glued. Even a fast tubular can be slow if it’s not glued properly. Given that a tire that is glued properly as to reduce rolling resistance involves so much glue that removing a tire becomes nearly impossible, the practical implications are significant.

Weighing all of these pros and cons leads to the conclusion that clinchers are the better option for the majority of triathletes. Only those whose primary concern is overall weight or ride quality truly need tubulars. When looking specifically at the use of a tire in triathlon, where rolling resistance and the ability to change a flat are more critical to performance than the other two variables, it would seem that on race day, clinchers reign supreme. Of course, we haven’t even discussed the new generation of tubeless tires and how they factor into all of this, but we’ll get into that in another column.

Christopher Kautz, MA, is the owner and founder of PK Cycling and one of the originators of the fit studio concept. His clients include numerous Ironman world champions, Tour de France veterans and Olympians. You can find him online at Pkcycling.com
"You're better than you think you are. You can do more than you think you can."
If you're a triathlete, we're families.

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย ปูเป้ » 19 ต.ค. 2009, 21:34

เห็นสอย powertap ไป ซ้อมแล้วเป็นไงบ้างครับพี่ เล่าสู่กันฟังบ้างนะครับ
ตื่นเช้าได้ปั่นหลาย ตื่นสายได้ปั่นน้อย


http://www.facebook.com/BikecafeThailand

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย griz » 19 ต.ค. 2009, 21:54

สวัสดีทั้งสองท่าน..
ตอบแบบเดาๆบวกความเห็นส่วนตัวนะ
ต้อง เสาธง เขียน:ทำไมจักรยานสำหรับไตรกีฬา&time trial
จึงเซตหัวเข่าไว้ล้ำหน้าบันไดครับ
ทำให้ขี่เร็วขึ้นหรือเปล่า


ผมไม่แน่ใจว่าต้องเซตอย่างที่ว่านะ..เข้าใจว่าเซตปกติ..
เพียงแต่ปั่นจะเลื่อนตัวไปนั่งที่จมูกเบาะ..
ทำให้ขี่เร็ว..น่าจะแรงกดและแรงดึงสู้นั่งเยื้องหลังไม่ได้..
แต่มันแอโรไดนามิกมากกว่า..
ออกแรงน้อยกว่า..
อีกอย่างนั่งที่จมูก..ตัวล้ำหน้าปั่นเสมือนกับวิ่งบนจักรยาน..เขาว่าช่วยให้ขาไม่ตาย..เมื่อเข้าสู่วิ่ง..
จะเป็นปัญหาหลักๆของนักไตรมือใหม่เลย..ว่ายเสร็จ ปั่นได้ อาจมึนนิดๆ.. แต่พอลงจักรยาน ออกวิ่ง..โห..ก้าวขาไม่ออก..
อาการประมาณนี้แหละ..แต่ไม่มีความรู้ที่จะอธิบายเหตุและผลโดยละเอียดได้..


ปูเป้ เขียน:เห็นสอย powertap ไป ซ้อมแล้วเป็นไงบ้างครับพี่ เล่าสู่กันฟังบ้างนะครับ

กว่าจะทำให้มันทำงานได้..นานเลย..เปลี่ยนอยู่หลายอย่าง..
ตอนนี้ได้ข้อมูลใหม่อีก ซี่ลวดที่ขึ้นมาอ่อนไป ค่าผิดพลาดสูง..
รอสั่งซี่ลวดใหม่อยู่..

ตัวที่ได้มาก็ดีนะ..มันจะรู้ข้อมูลว่าเราเองซ้อมระดับไหน..
พอแข่งจริงก็ปั่นระดับซ้อม..อาจช่วยให้รอดชีวิต..ไปวิ่ง..แล้วเข้าเส้นชัยอย่างไม่ทรมาน.. :mrgreen:
ตอนนี้ปั่นแต่บนลูกกลิ้ง..ฝนลงทุกวัน..แต่ก็ชอบ..ปั่นบนลูกกลิ้งคุม HR Watt Speed Cadence วัดค่าต่างๆได้บนตัวเดียว..
ส่วนตัวว่าคุ้มค่ากว่าลงทุนกับจักรยานคาร์บอนใหม่.. :mrgreen:
"You're better than you think you are. You can do more than you think you can."
If you're a triathlete, we're families.

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย griz » 19 ต.ค. 2009, 22:06

ลองดูท่านั่งซิ..
รูปภาพ

เทียบกับตอนแอโร่
รูปภาพ

เลื่อนไปนั่งจมูกบ้าง..เจ็บจัง
รูปภาพ
"You're better than you think you are. You can do more than you think you can."
If you're a triathlete, we're families.

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย ปูเป้ » 20 ต.ค. 2009, 09:55

ปูเป้ เขียน:เห็นสอย powertap ไป ซ้อมแล้วเป็นไงบ้างครับพี่ เล่าสู่กันฟังบ้างนะครับ

กว่าจะทำให้มันทำงานได้..นานเลย..เปลี่ยนอยู่หลายอย่าง..
ตอนนี้ได้ข้อมูลใหม่อีก ซี่ลวดที่ขึ้นมาอ่อนไป ค่าผิดพลาดสูง..
รอสั่งซี่ลวดใหม่อยู่..

ตัวที่ได้มาก็ดีนะ..มันจะรู้ข้อมูลว่าเราเองซ้อมระดับไหน..
พอแข่งจริงก็ปั่นระดับซ้อม..อาจช่วยให้รอดชีวิต..ไปวิ่ง..แล้วเข้าเส้นชัยอย่างไม่ทรมาน.. :mrgreen:
ตอนนี้ปั่นแต่บนลูกกลิ้ง..ฝนลงทุกวัน..แต่ก็ชอบ..ปั่นบนลูกกลิ้งคุม HR Watt Speed Cadence วัดค่าต่างๆได้บนตัวเดียว..
ส่วนตัวว่าคุ้มค่ากว่าลงทุนกับจักรยานคาร์บอนใหม่.. :mrgreen:


เรื่องใหญ่แล้วครับ แล้วเราจะรู้ได้ยังไงละว่าแรงดึงของซี่ไม่ถูกต้อง

จนทำให้ค่า watt เพี้ยนไป ขอความรู้ด้วยครับ
ตื่นเช้าได้ปั่นหลาย ตื่นสายได้ปั่นน้อย


http://www.facebook.com/BikecafeThailand

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย griz » 20 ต.ค. 2009, 13:35

ปูเป้ เขียน:เรื่องใหญ่แล้วครับ แล้วเราจะรู้ได้ยังไงละว่าแรงดึงของซี่ไม่ถูกต้อง

จนทำให้ค่า watt เพี้ยนไป ขอความรู้ด้วยครับ


ผมเองก็ไม่ทราบครับ..พอดีคุยกับคุณนุร้านไบค์สเตชั่น..แนะนำว่า
โดยทั่วๆไปจะตั้งซี่ให้ตึง..เพื่อให้มันผิดพลาดน้อยสุด..
แต่ซี่ไต้หวันที่ผมใส่กับวงR540 มันขึ้นตึงมากก็กลัวจะขาด..
มีคนแนะนำให้ใช้ซี่ DT กับวง Mavic OpenPro


ใครอยากรู้เรื่องไตร แนะนำกระทู้ที่เขียนโดยพี่ไก่(MOKI) นี่ของจริงครับ
ไตรกีฬา Learn to Master the Bike-to-Run Transition
ผ่านการแข่งระยะ IRON Man มาแล้ว..ทั้งในและนอกประเทศ..
ผมเล่นพอแก้เหงา :mrgreen:

ระยะของไตรกีฬา
Super Sprint
Sprint
Standard(Olympic)
Half Ironman
Ironman
"You're better than you think you are. You can do more than you think you can."
If you're a triathlete, we're families.

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย griz » 22 ต.ค. 2009, 15:58

ไปกันใหญ่แล้ว..สำหรับผม..สงสัยจะงมงายเสียแล้ว.. :lol:
เข้าไปดูการยืดกล้ามเนื้อ นอกจะผ่อนคลายแล้วยังช่วยในเรื่องของลดการบาดเจ็บได้ด้วย.. :o
แต่ไม่รู้นะมันเกี่ยวกันอย่างไรทางกายภาพ..
ใครอยากจะยืดๆหดๆก็ลองทำตามดูนะ
โยคะเพื่อการยืดกล้ามเนื้อ

อีกอัน
ยืดกล้ามเนื้อก่อน-หลังวิ่งด้วยโยคะ
"You're better than you think you are. You can do more than you think you can."
If you're a triathlete, we're families.

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย griz » 22 ต.ค. 2009, 16:02

อีกเรื่องที่น่าสนใจ น่าจะปรับได้กับว่ายน้ำ จักรยาน วิ่ง อธิบายว่าได้ประโยชน์อะไร บ่งบอกอะไรได้บ้าง
เรื่อง paces
Training Paces

นอกจากออกกำลังแล้ว อาหารก็เป็นอีกหนึ่งปัจจัยในการซ้อม..เพราะก่อนแข่งผมกินอะไรไม่ลง ก็เลยไม่ได้กินอะไรเลย..
พอแข่งว่ายน้ำเสร็จ หิวแล้วซิเรา..จะพักกินอาหารเช้าก็คงไม่ไหว.. ต้องปรับตัวเองในการกินมื้อเช้าก่อนซ้อมให้เป็นนิสัยน่าจะช่วยได้บ้าง..มีอาหารเตรียมสำหรับมื้อเช้า ง่ายๆ ใช้เวลาเตรียมไม่นานนัก แถมย่อยเร็วอีกมาแนะนำ..2-3 เมนู

สลัดมื้อเช้านี้ช่วงหน้าร้อน
"You're better than you think you are. You can do more than you think you can."
If you're a triathlete, we're families.

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย beeggs » 23 ต.ค. 2009, 12:35

แอบเห็นโฆษณา

รูปภาพ[/quote]
set รถไตร หลักอานตรง TT เยื้องหลัง
วัยทำงาน มีแรง มีตังค์ ไม่มีเวลา

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย griz » 24 ต.ค. 2009, 11:30

ว้าว..โคนาโก..สวยเชียว..แต่ส่วนตัวไม่นิยมยี่ห้อนี้..เพราะมันแพง :lol:
มีมาคุยกันไม่ค่อยเหงาหน่อย..

วันนี้มาอัพเดทความรู้เรื่องเครื่องดื่มกันบ้าง ดื่มอะไรดี ดื่มเมื่อไร รู้ไว้จะได้ไม่เสียตังค์ป่าวๆ ใช้ประโยชน์อย่างคุ้มค่า
Know Your Sports Drinks

อีกเรื่องที่น่าสนใจการฝึก
Training: Super Simple Cycling Interval Progressions
"You're better than you think you are. You can do more than you think you can."
If you're a triathlete, we're families.

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย beeggs » 24 ต.ค. 2009, 12:24

ห้องนี้เหงาไปหน่อย viewtopic.php?f=60&t=83835
ขออนุญาตมาคุยในนี้:D
รูปภาพ

อันนี้นำมาจากweb ของ saris คนผลิต PowerTap
รูปภาพ
รูปภาพ
วัยทำงาน มีแรง มีตังค์ ไม่มีเวลา

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย griz » 24 ต.ค. 2009, 16:00

ขอบคุณมากครับ..ที่นำข้อมูลมาร่วมแจม..เข้าไปอ่านดูแล้ว..คงต้องทำความเข้าใจอีกสักพักใหญ่..

ที่แน่ๆ..powertap ผมคงเพี้ยนแน่ๆ..หรือว่าถ้าไม่เพี้ยนผมก็แย่สุดๆ
ปกติปั่นบนลูกกลิ้ง ได้ค่าเฉลี่ยแค่ 75 เอง..ครบ 1 ชม.หมดแฮง... :mrgreen:

แต่ผมเองก็ไม่ได้ต้องการความแม่นยำนัก..ผมเองต้องการเอาไว้อ้างอิงย้อนหลัง..
เป็นข้อมูลในการซ้อม..วิเคราะห์เอง..สร้างแบบฝึกเอง..ศึกษาเอา..

ผมขอก๊อปปี้บางส่วนมาไว้อ้างอิงนะครับ

ขอบคุณอีกครั้ง
"You're better than you think you are. You can do more than you think you can."
If you're a triathlete, we're families.

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย griz » 24 ต.ค. 2009, 16:20

เอารูปจักรยานมาดูแก้อยาก.. :D

ยี่ห้อนี้ผมไม่เคยเห็นมาก่อนเลย..
รูปภาพ

เทรคตัวนี้เชยซะแย้ววว
รูปภาพ

คนนี้สวยจัง
รูปภาพ

หมอบติดบาร์
รูปภาพ

ชอบๆ
รูปภาพ
"You're better than you think you are. You can do more than you think you can."
If you're a triathlete, we're families.

Re: ชักชวนนักไตรกีฬาแลกเปลี่ยนความรู้ อุปกรณ์ การฝึกซ้อมและอื่นๆ

โพสต์ โดย griz » 24 ต.ค. 2009, 16:29

สเป..
รูปภาพ

kestrel
รูปภาพ

ใครอยากได้แบบนี้มีเวลาเก็บเงินอีก 2 ปี
รูปภาพ

ตอนนี้เอาแบบนี้ไปก่อนนะ
รูปภาพ

สุดท้าย..คู่นี้ใส่แข่งเมื่อไหร่ก็เด่น..แม้ว่าเวลาจะห่วย :mrgreen:
รูปภาพ
"You're better than you think you are. You can do more than you think you can."
If you're a triathlete, we're families.


ผู้ใช้งานขณะนี้

กำลังดูบอร์ดนี้: 12 และ บุคคลทั่วไป 0 ท่าน