http://www.bikebiz.com/news/read/brake- ... kes/012726
ความเห็นจาก UCI และโปรทีมCharles Becker, category manager for road and triathlon at SRAM, said:
"We'll be supplying road discs for testing by the UCI soon. Regardless of what the UCI decide we'll be producing the kit for the market. For us it's a safety issue as well as a performance issue. Yes, there are compatibility issues for team and neutral support at pro races but that's not an insurmountable problem. I think the UCI will see sense on this one."
http://velonews.competitor.com/2012/03/ ... 013_210440
สิ่งที่ UCI กลัวไม่ใช่กลัวใบดิสก์บาดคอ (อันนี้ผมว่าใบจานน่ากลัวกว่าเยอะอยู่แล้ว) แต่เป็นเรื่องประสิทธิภาพเบรกที่แตกต่างระหว่าง Rim Brake และ Disc Brake อาจทำให้เกิดอุบัติเหตุมากขึ้นได้ เพราะคนใช้ดิสก์สามารถ out brake คนใช้ rim brake ตอนเข้าโค้งได้The UCI says further study is needed to overcome a number of safety fears. At first, the UCI is concerned that a small number of riders with brakes that work significantly better than those of their fellow riders, particularly in bad conditions, would create a dangerous situation.
“We are currently studying the possibility to open its use in competition,” Carron explained. “But we would not like to worsen the situation by increasing the difference of braking behavior inside the peloton.”
ความเห็นจากโปร
Alex Howes (Garmin-Barracuda) บอกว่าเขาจำได้ดีว่าตอนขี่กลางฝนโดยเป็นคนเดียวที่ใช้ล้อคาร์บอนในกลุ่มที่มีแต่ล้ออะลูมันสยองแค่ไหน เขาสนับสนุน disc brake สำหรับ road bikeThat problem already exists thanks to the difference in brake performance between carbon and aluminum rims. For example, the reaction of Garmin-Barracuda professional Alex Howes shortly after we ran a column made the argument for disc brakes last December: “I remember being the only guy on carbon rims in a field full of aluminum rims racing in the rain,” Howes posted to his Twitter account. “Deadly. Bring on road discs!”