History of XTR

คำถามพูดคุยเกี่ยวกับจักรยานเสือภูเขาหรืออุปกรณ์ต่างๆ

Moderator: tntm, seven@klein, Cycling B®y, เสือ Spectrum

History of XTR

โพสต์ โดย ตาโจ » 15 พ.ค. 2015, 02:55

ปีนี้ Shimano ได้เปิดตัวอะไหล่ XTR รุ่น 11 สปีดออกมาสู่ตลาด ก็เลยจะขอขุดประวัติอะไหล่ชุด XTR มาเล่าสู่กันฟังน่ะครับ

รูปภาพ

Shimano ผลิตชุดอะไหล่ XTR รุ่นแรกในปี 1992 (2535) ด้วยรหัส M900 โดยวางตำแหน่งเป็นรุ่นที่สูงกว่าชุดอะไหล่ XT ที่ผลิตออกมาจำหน่ายก่อนหน้า (ชุดอะไหล่ XT เริ่มผลิตในปี 1983 (2526)) ชุดอะไหล่ XTR รุ่นแรกใช้เฟืองหลังแบบ 8 สปีด เมื่อเกียร์ติดตั้งรวมกับมือเบรก อะไหล่ XTR รุ่นนี้มีรายละเอียดดังนี้

Rear Derailleur: RD-M900, 8 speed STI compatible

Rapid Fire Shifters: ST-M900 (2 finger, Servo Wave, Rapid Fire Plus (push/pull) shifters) 8 speed compatible

Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M900 ultra low profile crank and BB-UN90 (sealed cartridge type), available in 28/38/48 or 26/36/46 combinations with round rings, 165/170/175/180 lengths, cups available in English (68 x 107/113) threading, 74/110 BCD. Chain rings are a new Hyperdrive design for better shifting performance features add-on shifting ramps and pins

Free hub: FH-M900 and HB-M900-F (front), 8 speed compatible, OLD rear 135, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front,

Cassette:CS-M900 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness, cogs bolted together with small versions of chain ring bolts

Front derailleur: FD-M900, and FD-M901 (top pull) STI compatible

Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M737 SPD clipless pedal

Head Parts: HP-M900 (1") 901 (1 1/8") and 902 (1 1/4"), available in English/Italian threading

Chain: CN-7401: Dura-Ace chain

Brake Levers: no separate brake levers were offered with XTR

Brakes: BR-M900F/R low profile cold forged cantilever, front and rear specific design with a more compact rear design with low profile XTR pads

Other: SP-M900 seat post with thin wall cro-moly shaft and forged alloy head unit

Re: History of XTR

โพสต์ โดย ตาโจ » 15 พ.ค. 2015, 02:57

ในปี 1993 (2536) Shimano ได้มีปรับปรุงและผลิตอะไหล่ใน XTR รุ่นนี้ซึ่งมีรายละเอียดดังนี้

XTR : Bottom bracket changes to BB-UN91 and is available in 70 and 73mm widths. Cranks are now available in 172.5 and 177.5 increments.

Rear Derailleur: RD-M900, 8 speed STI compatible

Rapid Fire Shifters: ST-M900 (2 finger, Servo Wave, Rapid Fire Plus (push/pull) shifters) 8 speed compatible

Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M900 ultra low profile crank and BB-UN91 (sealed cartridge type), available in 28/38/48 or 26/36/46 combinations with Biopace or round rings, 165/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/70/73 x 107/113) threading, 74/110 BCD. Chain rings are a Hyperdrive design for better shifting performance features add-on shifting ramps and pins

Free hub: FH-M900 and HB-M900-F (front), 8 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front

Cassette:CS-M900 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness, cogs bolted together with small versions of chain ring bolts

Front derailleur: FD-M900, and FD-M901 (top pull) STI compatible

Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M737 SPD clipless pedal

Head Parts: HP-M900 (1") 901 (1 1/8") and 902 (1 1/4"), available in English/Italian threading

Chain: CN-7401: Dura-Ace chain

Brake Levers: no separate brake levers were offered with XTR

Brakes: BR-M900F/R low profile cold forged cantilever, front and rear specific design with a more compact rear design with low profile XTR pads

Other: SP-M900 seat post with thin wall cro-moly shaft and forged alloy head unit

Re: History of XTR

โพสต์ โดย ตาโจ » 15 พ.ค. 2015, 03:03

รูปภาพ

ปี 1994 (2537)
XTR ก็ยังคงใช้รหัสเดิมแต่ได้ผลิตอะไหล่บางชิ้นเพิ่มเพื่อเป็นทางเลือกของผู้ใช้ เช่นชุดจานหน้ามีให้เลือกสองขนาดคือ 28/38/48 or 26/36/46 มีความยาวขาจานให้เลือกตั้งแต่ 165/170/172.5/175/177.5/180 มม. รายละเอียดอะไหล่อื่นๆจะมีดังนี้


Rear Derailleur: RD-M900, 8 speed STI compatible

Rapid Fire Shifters: ST-M900 (2 finger, Servo Wave, Rapid Fire Plus (push/pull) shifters) 8 speed compatible

Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M900A (SG-X rings) ultra low profile crank and BB-UN91 (sealed cartridge type), available in 28/38/48 or 26/36/46 combinations with round rings, 165/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/70/73 x 107/113) threading, 74/110 BCD. Chain rings are a Hyperdrive design for better shifting performance features add-on shifting ramps and pins

Free hub: FH-M900 and HB-M900-F (front), 8 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front

Cassette:CS-M900 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness, cogs bolted together with small versions of chain ring bolts

Front derailleur: FD-M900, and FD-M901 (top pull) STI compatible

Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M737 SPD clipless pedal

Head Parts: HP-M900 (1") 901 (1 1/8") and 902 (1 1/4"), available in English/Italian threading

Chain: CN-7401: Dura-Ace chain

Brake Levers: no separate brake levers were offered with XTR

Brakes: BR-M900F/R low profile cold forged cantilever, front and rear specific design with a more compact rear design with low profile XTR pads

Other: SP-M900 seat post with thin wall cro-moly shaft and forged alloy head unit, 280 or 330 length in 26.4/26.26/26.8/27.0/27.2 and 360 length in 27.2

Re: History of XTR

โพสต์ โดย ตาโจ » 15 พ.ค. 2015, 03:07

รูปภาพ

ปี 1995 (2538)
เป็นอะไหล่ XTR รุ่นแรกที่ผลิตออกมาทำหน่ายเป็นปีสุดท้าย มีการปรับปรุงชุดอะไหล่ดังนี้

Rear Derailleur: RD-M910 (mid cage) and RD-M910 SGS (long cage), 8 speed STI compatible

Rapid Fire Shifters: ST-M910 with Optical Gear Display (2 finger, Servo Wave, Rapid Fire Plus (push/pull) shifters) 8 speed compatible

Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M900ti (SG-X rings) ultra low profile crank and BB-UN91 (sealed cartridge type), available in 28/38/48 or 26/36/46 combinations with round rings, 165/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/70/73 x 107/113) threading, 74/110 BCD. Chain rings are a Hyperdrive design for better shifting performance features add-on shifting ramps and pins

Free hub: FH-M910 and HB-M910-F (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front

Cassette:CS-M900 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness, cogs bolted together with small versions of chain ring bolts

Front derailleur: FD-M900, and FD-M901 (top pull) STI compatible

Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M737 SPD clipless pedal

Head Parts: HP-M900 (1") 901 (1 1/8") and 902 (1 1/4"), available in English/Italian threading

Chain: CN-7401: Dura-Ace chain

Brake Levers: no separate brake levers were offered with XTR

Brakes: BR-M900C one brake design for front and rear, low profile cold forged cantilever, with cartridge XTR pads

Other: SP-M900 seat post with thin wall cro-moly shaft and forged alloy head unit, 280 or 330 length in 26.4/26.26/26.8/27.0/27.2 and 360 length in 27.2 or new seat post SP-M910

Re: History of XTR

โพสต์ โดย ตาโจ » 15 พ.ค. 2015, 03:12

รูปภาพ

ปี 1996 (2539)
เป็นปีแรกที่ผลิตชุดอะไหล่ XTR รุ่นที่สอง รหัส M95X ออกจำหน่ายสู่ตลาด ชุดอะไหล่รุ่นนี้ยังคงใช้เฟือหลัง 8 สปีด มีการเปลี่ยนระบบเบรกจาก M-Brake (Cantilever) มาเป็นระบบ V-Brake ขาจานมีการใช้เทคนิคการทำขาจานแบบกลวง มีการชุบผิวชิ้นงานใหม่จากสีเงินในรุ่นแรก มาใช้สีเทาเข้มในรุ่นนี้
รายละเอียดของอะไหล่ XTR 1996 จะมีดังนี้

Rear Derailleur: RD-M950 GS (mid cage) and RD-M950 SGS (long cage), 8 speed STI compatible

Rapid Fire Shifters: ST-M950 for V brake and ST-M910 for cantilever with Optical Gear Display (2 finger, Servo Wave, Rapid Fire Plus (push/pull) shifters) 8 speed compatible

Shift Lever: SL-M950 STI pods without brake levers

Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M950 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 (splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M950HG in 26/36/46or48

Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front

Cassette:CS-M900-I or CS-M950 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness

Front derailleur: FD-M950, and FD-M950-E (bracket type) with differential plate and top swing link

Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M747 SPD clipless pedal

Head Parts: HP-M900 (1") 901 (1 1/8") and 902 (1 1/4"), available in English/Italian threading

Chain: CN-IG90

Brake Levers: BL-M950 for V brake

Brakes: BR-M950 new V brake (linear pull) and BR-M900C one brake design for front and rear, low profile cold forged cantilever, with cartridge XTR pads

Other: SP-M900 seat post with thin wall cro-moly shaft and forged alloy head unit, 280 or 330 length in 26.4/26.26/26.8/27.0/27.2 and 360 length in 27.2 or new seat post SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length

Re: History of XTR

โพสต์ โดย ตาโจ » 15 พ.ค. 2015, 03:17

รูปภาพ

1997 (2540)
มีการผลิตมือเกียร์ และ มือเบรกแยกชิ้นกัน เพื่อเป็นทางเลือก จากแบบรวมกัน นอกจากนั้นยังมีการปรับปรุงดุมล้อหลังให้หน้าตาดีขึ้น รายละเอียดของอะไหล่ XTR ปี 1997 จะมีดังนี้

Rear Derailleur: RD-M950 GS (mid cage) and RD-M950 SGS (long cage), 8 speed STI compatible

Rapid Fire Shifters: ST-M950 for V brake and ST-M910 for cantilever with Optical Gear Display (2 finger, Servo Wave, Rapid Fire Plus (push/pull) shifters) 8 speed compatible

Shift Lever: SL-M950 STI pods without brake levers

Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M950 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 (splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M950HG in 26/36/46or48

Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front

Cassette:CS-M900-I or CS-M950 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness

Front derailleur: FD-M950, and FD-M950-E (bracket type) with differential plate and top swing link

Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M747 SPD clipless pedal

Head Parts: HP-M900 (1") 901 (1 1/8") and 902 (1 1/4"), available in English/Italian threading

Chain: CN-IG90

Brake Levers: BL-M950 for V brake

Brakes: BR-M950 new V brake (linear pull) and BR-M900C one brake design for front and rear, low profile cold forged cantilever, with cartridge XTR pads

Other: SP-M900 seat post with thin wall cro-moly shaft and forged alloy head unit, 280 or 330 length in 26.4/26.26/26.8/27.0/27.2 and 360 length in 27.2 or new seat post SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length

Re: History of XTR

โพสต์ โดย ตาโจ » 15 พ.ค. 2015, 03:25

รูปภาพ
รูปภาพ
รูปภาพ
รูปภาพ

ปี 1998 (2541) มีการนำตีนผีรีเวริสมาใช้ครั้งแรก มีการผลิต U-Plate จากคาร์บอนไฟเบอร์ นอกจากนั้นยังมีการผลิตใบจานเดี่ยวสำหรับการขี่แบบดาวร์ฮิลล์

รายละเอียดของอะไหล่ XTR ในปีนี้จะมีดังนี้

Rear Derailleur: New Rapid Rise RD-M951-GS (mid cage) and RD-M951-SGS (long cage) as well as the regular RD-M950 GS (mid cage) and RD-M950 SGS (long cage), 8 speed STI compatible

Rapid Fire Shifters: ST-M951 for V brake, 8 speed compatible

Shift Lever: SL-M951 STI pods without brake levers, new SL-SS95 remote shifter (bar end mounted redundant shift mechanism)

Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M951 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 (splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M951HG in 26/36/46or48 also the new FC-M951 DH crank with single ring in 46/48/50/52/54 tooth

Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front

Cassette:CS-M900-I or CS-M950 cassette sprockets, 8 speed Hyperglide, XTR Spider Cassette, 5 largest cogs are fixed to a star shaped boss for lowered weight and increased stiffness

Front derailleur: FD-M950, and FD-M950-E (bracket type) with differential plate and top swing link, looks like the older FD-M900 and FD-M901 are offered again.

Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M747 SPD clipless pedal

Head Parts: no XTR headset

Chain: CN-IG90

Brake Levers: BL-M950 for V brake

Brakes: BR-M950 new V brake (linear pull) with cartridge XTR pads

Other: SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length

Re: History of XTR

โพสต์ โดย ตาโจ » 15 พ.ค. 2015, 03:35

รูปภาพ
รูปภาพ

ปี 1999 (2542)
Shimano ได้เปิดตัว XTR 9 สปีด รวมทั้งมีการออกไมล์วัดความเร็วที่บอกตำแหน่งเกียร์ได้ รวมถึงยังแสดงรอบขาโดยไม่ต้องติดเซ็นเซอร์ที่ขาจาน รายละเอียดของอะไหล่ XTR ในปีนี้จะมีดังนี้

Rear Derailleur: Rapid Rise RD-M953-GS (mid cage) and RD-M953-SGS (long cage) as well as the regular RD-M952 GS (mid cage) and RD-M952 SGS (long cage), 9 speed STI compatible

Rapid Fire Shifters: ST-M952 for V brake, 9 speed compatible, removable OGD

Shift Lever: SL-M952 STI pods without brake levers 9 speed with removable OGD, SL-SS95 remote shifter (bar end mounted redundant shift mechanism)

Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M952 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 or BB-M952(splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M952-5 in 26/36/48 also the FC-M952 DH crank with single ring in 46/48/50/52/54 tooth

Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8/9 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front

Cassette:CS-M952, 9 speed 4 Ti cogs

Front derailleur: FD-M952, and FD-M952-E (bracket type) with differential plate and top swing link, FD-M953 without top swing action or differential plate action

Pedals: no XTR specific pedal, usually use the PD-M747 SPD clipless pedal

Head Parts: no XTR headset

Chain: CN-7700 9 speed Dura Ace chain

Brake Levers: BL-M950 for V brake

Brakes: BR-M951 V brake (linear pull) with cartridge XTR pads, reinforced parallel link

Other: SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length, SQ-M900 seat quick release

Re: History of XTR

โพสต์ โดย ตาโจ » 15 พ.ค. 2015, 03:37

รูปภาพรูปภาพ
รูปภาพ

ปี 2000 (2543)
มีการผลิตบันไดคลิปเลสรุ่น 858 ซึ่งมีคุณสมบัติป้องกันโคลนติดบันไดรุ่นแรก นอกจากนั้นยังมีการผลิตชุดเกียร์ที่ใช้แรงดันลมเปลี่ยนเกียร์รุ่น Airline

รายลเอียดของอะไหล่ในปีนี้จะมีดังนี้

Rear Derailleur: Rapid Rise RD-M953-GS (mid cage) and RD-M953-SGS (long cage) as well as the regular RD-M952 GS (mid cage) and RD-M952 SGS (long cage), 9 speed STI compatible

Rapid Fire Shifters: ST-M952 for V brake, 9 speed compatible, OGD

Shift Lever: SL-M952 STI pods without brake levers 9 speed with OGD, SL-SS95 remote shifter (bar end mounted redundant shift mechanism)

Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M952 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 or BB-M952(splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M952-5 in 26/36/48 also the FC-M952 DH crank with single ring in 46/48/50/52/54 tooth

Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8/9 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front

Cassette:CS-M952 or CS-M953, 9 speed 4 Ti cogs

Front derailleur: FD-M952, and FD-M952-E (bracket type) with differential plate and top swing link, FD-M953 without top swing action or differential plate action

Pedals: New PD-M858 or PD-M747 SPD clipless pedal

Head Parts: no XTR headset

Chain: CN-7700 9 speed Dura Ace chain

Brake Levers: BL-M950 for V brake

Brakes: BR-M951 V brake (linear pull) with cartridge XTR pads, reinforced parallel link

Other: SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length, SQ-M900 seat quick release

Re: History of XTR

โพสต์ โดย ตาโจ » 15 พ.ค. 2015, 03:47

รูปภาพ
รูปภาพ
รูปภาพ

ปี 2001 (2544)
เป็นปีแรกที่ Shimano ทำชุดล้อรุ่น WH-M959 ออกมาจำหน่าย ซึ่งล้อรุ่นนี้ใช้ได้กับดีสเบรกเท่านั้น โดยที่ตอนนั้น Shimano XTR ยังไม่มีชุดดีสเบรกเลย จะมีดีสเบรกแต่ชุดอะไหล่ XT

รายละเอียดของอะไหล่ XTR ปี 2544 จะมีรายละเอียดดังนี้
Rear Derailleur: Rapid Rise RD-M953-GS (mid cage) and RD-M953-SGS (long cage) as well as the regular RD-M952 GS (mid cage) and RD-M952 SGS (long cage), 9 speed STI compatible

Rapid Fire Shifters: ST-M952 for V brake, 9 speed compatible, OGD

Shift Lever: SL-M952 STI pods without brake levers 9 speed with OGD, SL-SS95 remote shifter (bar end mounted redundant shift mechanism)

Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M952 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 or BB-M952(splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M952-5 in 26/36/48 also the FC-M952 DH crank with single ring in 46/48/50/52/54 tooth

Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8/9 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front

Cassette:CS-M953, 9 speed 4 Ti cogs

Front derailleur: FD-M952, and FD-M952-E (bracket type) with differential plate and top swing link, FD-M953 without top swing action or differential plate action

Pedals: PD-M858 SPD clipless pedal

Head Parts: no XTR headset

Chain: CN-7700 9 speed Dura Ace chain

Brake Levers: BL-M950 for V brake

Brakes: BR-M951 V brake (linear pull) with cartridge XTR pads, reinforced parallel link

Other: SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length, SQ-M900 seat quick release

Re: History of XTR

โพสต์ โดย jaack » 15 พ.ค. 2015, 09:27

ขอบคุณสำหรับความรู้ครับ

ว่าแต่นอนดึกนะครับ ไม่หลับไม่นอน 555
เจอกันที่นี่ก็ได้ครับ http://www.facebook.com/jdurian

ร้านเล็กๆ อะไหล่หนุกๆ ครับ https://www.facebook.com/BikebitsBangkok

Re: History of XTR

โพสต์ โดย johnbee » 15 พ.ค. 2015, 10:17

ปัก ขอบคุณครับ
อึดเข้าไว้
ให้รางวัลชีวิต จักรยานสักคัน
https://www.facebook.com/groups/720023351453954/

Re: History of XTR

โพสต์ โดย ตาโจ » 18 พ.ค. 2015, 15:37

ปี 2002 (พศ 2545)

รูปภาพ

ชุดอะไหล่ XTR ได้ออกบันไดคลิปเลสแบบสลัดโคลนได้ รุ่นที่ 2 คือ รุ่น 959 อันเป็นต้นแบบของคลิปเลสของ Shimano ในปัจจุบัน

XTR : New PD-M959 SPD clipless pedal

Rear Derailleur: Rapid Rise RD-M953-GS (mid cage) and RD-M953-SGS (long cage) as well as the regular RD-M952 GS (mid cage) and RD-M952 SGS (long cage), 9 speed STI compatible

Rapid Fire Shifters: ST-M952 for V brake, 9 speed compatible, OGD

Shift Lever: SL-M952 STI pods without brake levers 9 speed with OGD, SL-SS95 remote shifter (bar end mounted redundant shift mechanism)

Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M952 Hyperdrive C spider-less hollow forged arms and BB-M950 or BB-M952(splined sealed cartridge type), available in 24/34/46, 165/167.5/170/172.5/175/177.5/180 lengths, cups available in English (68/73 x 112.5 or 116) threading also available is the 5 arm FC-M952-5 in 26/36/48 also the FC-M952 DH crank with single ring in 46/48/50/52/54 tooth

Free hub: FH-M950 and HB-M950 (front), more square shape compared to the older hourglass shape, 8/9 speed compatible, OLD rear 135, 28, 32 or 36 hole rear and 28,32 or 36 hole front

Cassette:CS-M953, 9 speed 4 Ti cogs

Wheels: WH-M959, cross-over spoke lacing, side wall spoke mounting, disc only

Front derailleur: FD-M952, and FD-M952-E (bracket type) with differential plate and top swing link, FD-M953 without top swing action or differential plate action

Pedals: New PD-M959 SPD clipless pedal

Head Parts: no XTR headset

Chain: CN-7701 9 speed Dura Ace chain

Brake Levers: BL-M950 for V brake

Brakes: BR-M951 V brake (linear pull) with cartridge XTR pads, reinforced parallel link

Other: SP-M910 26.8/27.0/27.2 in 330 length, SQ-M900 seat quick release

Re: History of XTR

โพสต์ โดย ตาโจ » 18 พ.ค. 2015, 15:53

รูปภาพ

ปี 2003 (พศ 2546)
เป็นการเปิดตัวอะไหล่ XTR รุ่นที่ 3 รหัส 97X ซึ่งมีนวัตกรรมต่อวงการหลายอย่าง ที่สำคัญคือ การนำกระโหกแบบ Hollow tech II และ ดุมล้อแบบ Centter lock มาใช้ รวมถึงเป็นครั้งแรกที่มีการนำระบบ Dual control มาใช้กับจักรยานเสือภูเขา


XTR : All new XTR, Hollowtech II crank arms (2 piece design), first XTR disc brake with lock ring rotor, Dual Control Shift levers (brakes and shifters controlled by a single lever per side), new shiny gray finish

Rear Derailleur: Rapid Rise (low normal) RD-M960-GS (mid cage) and RD-M960-SGS (long cage), 9 speed STI compatible

Rapid Fire Shifters: ST-M960 dual control for V brakes and ST-M965 dual control for hydraulic disc brakes

Shift Lever: no separate shifters are offered since they are integrated with the brake lever

Front Chain ring and Bottom Bracket: FC-M960, Hollowtech II (2 piece design, integrated bottom bracket), Compact Hyperdrive chain rings, wide bearing placement 22 or 24/32/44

Free hub: FH-M965 for center lock disc brakes and HB-M960 for V brakes, both available in 24/28/32/36 holes

Front Hub: HB-M965 for center lock disc brake or HB-M960 for V brakes, both available in 24/28/32/36 holes

Cassette:CS-M960, 9 speed 4 Ti cogs, 6 largest sprocket are bolted to the carrier

Wheels: WH-M965, cross-over spoke lacing, side wall spoke mounting, center lock disc only, tubeless compatible

Front derailleur: FD-M960, and FD-M960-E (bracket type) dual pull design (top or bottom route cable) and top swing link, FD-M961 down swing model

Pedals: PD-M959 SPD clipless pedal

Head Parts: no XTR headset

Chain: CN-7701 9 speed Dura Ace chain

Brake Levers: no separate brake levers

Brakes: BR-M965 (IS mount) or BR966 (post mount) hydraulic disc brake, mono-body with dual opposed pistons, center lock rotor designBR-M960V brake (linear pull) with cartridge XTR pads, reinforced parallel link, SM-RT96 rotor, SM-BH96 brake hose

Other: no seat post shown

Re: History of XTR

โพสต์ โดย Ni-oh » 18 พ.ค. 2015, 18:46

ขอถามหน่อยครับว่า
กะโหลกกลวง SHIMANO เป็นเจ้าแรกมั้ยครับ


ผู้ใช้งานขณะนี้

กำลังดูบอร์ดนี้: 19 และ บุคคลทั่วไป 0 ท่าน