BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

คำถามพูดคุยเกี่ยวกับจักรยานเสือภูเขาหรืออุปกรณ์ต่างๆ

Moderator: Cycling B®y, เสือ Spectrum, tntm, seven@klein

BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

โพสต์ โดย DHI » 04 พ.ย. 2009, 01:32

เอามะพร้าวห้าวมาขายสวนน่ะครับ แต่ก็ยังดีกว่าเอาเท้าราน้ำ

ในโลกแห่งกิเลสตัญหา การพัฒนาสินค้าไม่เคยหยุด เหตุผลอาจจะเพื่อให้ได้มีของใหม่ขาย โดยยกแม่น้ำทั้งห้ามากล่าวอ้างของใหม่มันดียังงั้นดียังงี้ ทั้งที่ของเก่ามันก็ดีอยู่แล้ว และ วิธีการที่ใช้กันคือเลิกผลิตของเก่า แล้วคนมันก็หันไปใช้ของใหม่เอง

วันนี้มีกระโหลกแบบ BB-30 (อ่านว่า บีบี เธอตี้ มั้ง) มาแนะนำกัน


รูปภาพ
แก้ไขล่าสุดโดย DHI เมื่อ 04 พ.ย. 2009, 03:09, แก้ไขไปแล้ว 1 ครั้ง.
รับอัพเกรดลูกปืนล้อ Campagnolo รุ่น Khamsin/Scirocco/Vento/Zonda/Eurus/Bora-1/Bora Ultra fulcrum รุ่น racing 7/Racing 5/Racing Sport ด้วยลูกปืนเซรามิค


สนใจติดต่อ https://www.facebook.com/pages/Diamond-Ball-Bearing/156329844571691





ภาพประจำตัวสมาชิก
DHI

Re: BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

โพสต์ โดย DHI » 04 พ.ย. 2009, 01:39

ขอฟื้นฝอยหาตะเข็บ เฮ่ยไม่ใช่สิ ย้อนวิวํฒนาการของกระโหลกนิดหนึ่งน๊าครับ

แต่เริ่มเดิมที่นั้น MTB ใช้กระโหลกแบบฝังอยู่ในท่อกระโหลก และมีชุดลูกปืนบรรจุอยู่ในชุดปิดตาย (อาจจะมีแบบถอดได้บ้างแต่มันก็บรรจุอยู่ในท่อกระโหลก)

รูปภาพ
รับอัพเกรดลูกปืนล้อ Campagnolo รุ่น Khamsin/Scirocco/Vento/Zonda/Eurus/Bora-1/Bora Ultra fulcrum รุ่น racing 7/Racing 5/Racing Sport ด้วยลูกปืนเซรามิค


สนใจติดต่อ https://www.facebook.com/pages/Diamond-Ball-Bearing/156329844571691






Re: BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

โพสต์ โดย DHI » 04 พ.ย. 2009, 01:42

วันดีคืนดี ปี 1995 Shimano ก็เปลี่ยนระบบยึดขาจานกับกระโหลกจาก สี่เหลี่ยมเรียวเป็นแบบ 8 จีบ (Octalink) ในรุ่น XTR โดยอ้างเหตุผลว่ามันดีกว่า (ก็ญี่ปุ่นจะขายของ)

รูปภาพ
แก้ไขล่าสุดโดย DHI เมื่อ 04 พ.ย. 2009, 06:53, แก้ไขไปแล้ว 1 ครั้ง.
รับอัพเกรดลูกปืนล้อ Campagnolo รุ่น Khamsin/Scirocco/Vento/Zonda/Eurus/Bora-1/Bora Ultra fulcrum รุ่น racing 7/Racing 5/Racing Sport ด้วยลูกปืนเซรามิค


สนใจติดต่อ https://www.facebook.com/pages/Diamond-Ball-Bearing/156329844571691






Re: BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

โพสต์ โดย DHI » 04 พ.ย. 2009, 01:45

ไอ๋หย่า Shimano เล่นอวดสรรพคุณว่ากระโหลกจีบตัวเองดีแบบนี้ดีแบบนั้น ใครจะทำกระโหลกจีบ ต้องมาซื้อลิขสิทธ์ Shimano

แต่ในโลกของการค้าเสรีแล้ว ใคระจะไปยอมเสียเงินให้ Shimano หล่ะ ยี่ห้ออื่นจึงรวมหัวทำกระโหล ISIS เป็นแบบ 10 จีบ โดยไม่ต้องซื้อลิขสิทธ์ Shimano

รูปภาพ
รับอัพเกรดลูกปืนล้อ Campagnolo รุ่น Khamsin/Scirocco/Vento/Zonda/Eurus/Bora-1/Bora Ultra fulcrum รุ่น racing 7/Racing 5/Racing Sport ด้วยลูกปืนเซรามิค


สนใจติดต่อ https://www.facebook.com/pages/Diamond-Ball-Bearing/156329844571691






Re: BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

โพสต์ โดย DHI » 04 พ.ย. 2009, 01:47

ย้อนให้เห็นกระโหลกเหลี่ยมแบบแยกลูกปืนได้ให้เห้นกัน

รูปภาพ
รับอัพเกรดลูกปืนล้อ Campagnolo รุ่น Khamsin/Scirocco/Vento/Zonda/Eurus/Bora-1/Bora Ultra fulcrum รุ่น racing 7/Racing 5/Racing Sport ด้วยลูกปืนเซรามิค


สนใจติดต่อ https://www.facebook.com/pages/Diamond-Ball-Bearing/156329844571691






Re: BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

โพสต์ โดย DHI » 04 พ.ย. 2009, 01:51

ปลายปี 2002 Shimano เปิดตัวกระโหลกแบบลูกปืนอยู่น้องเฟรมระบบใหม่โดยใช้ชื่อว่า Hollowtech II โดยติดมากับอะไหล่ XTR 2003

รูปภาพ
รับอัพเกรดลูกปืนล้อ Campagnolo รุ่น Khamsin/Scirocco/Vento/Zonda/Eurus/Bora-1/Bora Ultra fulcrum รุ่น racing 7/Racing 5/Racing Sport ด้วยลูกปืนเซรามิค


สนใจติดต่อ https://www.facebook.com/pages/Diamond-Ball-Bearing/156329844571691






Re: BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

โพสต์ โดย DHI » 04 พ.ย. 2009, 02:00

Shimano เปิดเกมส์มาแบบนี้หลายๆ ยี่ห้อก็เลยตาม ไม่เว้นแม้แต่ แคมแป๊กโกโย คู่แข่งทางการตลาดในอะไหล่เสือหลอบของ Shimano ยังต้องเปลี่ยนตาม


รูปภาพ
รูปภาพ
รับอัพเกรดลูกปืนล้อ Campagnolo รุ่น Khamsin/Scirocco/Vento/Zonda/Eurus/Bora-1/Bora Ultra fulcrum รุ่น racing 7/Racing 5/Racing Sport ด้วยลูกปืนเซรามิค


สนใจติดต่อ https://www.facebook.com/pages/Diamond-Ball-Bearing/156329844571691






Re: BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

โพสต์ โดย DHI » 04 พ.ย. 2009, 02:06

เหลียวหลัง แลหน้า มองหาที่มา คนหาอดีต

อ่านซักนิดน่ะครับ ประวัติ BB-30



BB30 STANDARD HISTORY
15 YEARS OF INNOVATION & INDEPENDENT SPIRIT


In 1993, Cannondale changed frame standards by externalizing crankset bearings to gain a stiffer pedaling system. In 2000 while the industry standard bottom bracket spindle diameter was still 24mm Cannondale introduced their System Integrated (Si) crankset designed in conjunction with an oversized bottom bracket shell and 30mm spindle, further reducing weight and increasing stiffness.

Cannondale currently uses BB30, complete with Si Hollowgram crankets and Si carbon cranksets, on their top line elite road racing bikes and mountain bikes. While both Cannondale and Specialized make bottom bracket/crank assemblies that work with BB30, other crank manufacturers have expressed interest.

For information on Cannondale bicycles visit: www.cannondale.com or call +31 541573580 in Europe.

Information, engineering drawings and tech notes for BB30 can be found at www.BB30standard.com/tech

BB30 is a free international standard that both frame and component companies can utilize to offer consumers more choice and better performance. The following manufacturers currently use this standard to improve performance.


http://www.bb30standard.com/history.html
รับอัพเกรดลูกปืนล้อ Campagnolo รุ่น Khamsin/Scirocco/Vento/Zonda/Eurus/Bora-1/Bora Ultra fulcrum รุ่น racing 7/Racing 5/Racing Sport ด้วยลูกปืนเซรามิค


สนใจติดต่อ https://www.facebook.com/pages/Diamond-Ball-Bearing/156329844571691






Re: BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

โพสต์ โดย DHI » 04 พ.ย. 2009, 02:24

รถที่จะใช้กับกระโหลก BB-30 ได้ต้องมีท่อกระโหลกที่ใหญ่พอที่จะบรรจุชุดลูกปืนของกระโหลก BB-30 เข้าไปในท่อกระโหลกของเฟรมให้ได้

ส่านขาจวน(ส่วนขาจาน) นั้นจะใช้ตัวรอง(ภาษาอังกฤษ เรียกว่าสเปเซอร์) อุดช่องว่างระหว่างลูกปืนกับขาจานให้แน่นพอดีเอา

รูปภาพ

รูปภาพ

รูปภาพ
แก้ไขล่าสุดโดย DHI เมื่อ 04 พ.ย. 2009, 06:55, แก้ไขไปแล้ว 2 ครั้ง.
รับอัพเกรดลูกปืนล้อ Campagnolo รุ่น Khamsin/Scirocco/Vento/Zonda/Eurus/Bora-1/Bora Ultra fulcrum รุ่น racing 7/Racing 5/Racing Sport ด้วยลูกปืนเซรามิค


สนใจติดต่อ https://www.facebook.com/pages/Diamond-Ball-Bearing/156329844571691






Re: BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

โพสต์ โดย DHI » 04 พ.ย. 2009, 02:26

หน้าตาของชุดลูกปืน BB-30 ครับ จะคล้ายๆกับชุดลูกปืนถ้วยคอแบบ Internal

รูปภาพ

ส่วนอันล่างนี้เป็นชุดลูกปืนของกระโหลก Shimano ได้ออกแบบให้สวมกับท่อกระโหลก BB-30 และให้ใส่กับแกนขาจานของ Shimano ได้พอดี

รูปภาพ
แก้ไขล่าสุดโดย DHI เมื่อ 04 พ.ย. 2009, 02:55, แก้ไขไปแล้ว 2 ครั้ง.
รับอัพเกรดลูกปืนล้อ Campagnolo รุ่น Khamsin/Scirocco/Vento/Zonda/Eurus/Bora-1/Bora Ultra fulcrum รุ่น racing 7/Racing 5/Racing Sport ด้วยลูกปืนเซรามิค


สนใจติดต่อ https://www.facebook.com/pages/Diamond-Ball-Bearing/156329844571691






Re: BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

โพสต์ โดย DHI » 04 พ.ย. 2009, 02:30

จะขายยาก็ต้องมีการอวดสรรพคุณครับ

BB 30 is LIGHTER
By eliminating the BB cups and using an alloy spindle, the weight of the crank and BB assembly can be reduced by up to 12%

BB 30 is NARROWER
With the bearings inside the BB shell, the width of the crank at the spindle is reduced, increasing ankle clearance.

BB 30 is STIFFER
The oversized spindle increases the stiffness of the crankset. New EFBe testing dramatically illustrates these results.

BB 30 is MORE DURABLE
BB30 bearings are significantly larger than those used in other systems, resulting in longer bearing life.




รูปภาพ


กระโหลก BB-30 เกิดจากจากรถเสือหมอบมาก่อน ซึ่งเสือหมอบส่วนใหญ่จะใช้กระโหลก 68

แล้วกระโหลก 73 จะใช้กับ BB-30 ได้ใหม

คำตอบคือได้ครับ ถ้าเฟรมรองรับ และแกนของขาจานที่ใส่สอดเข้ากระโหลกแล้วพ้นชุดลูกปืนพอยึด ถ้ายาวเกินไปไม่มากก็ใช้แหวนหนุน
แก้ไขล่าสุดโดย DHI เมื่อ 04 พ.ย. 2009, 03:25, แก้ไขไปแล้ว 1 ครั้ง.
รับอัพเกรดลูกปืนล้อ Campagnolo รุ่น Khamsin/Scirocco/Vento/Zonda/Eurus/Bora-1/Bora Ultra fulcrum รุ่น racing 7/Racing 5/Racing Sport ด้วยลูกปืนเซรามิค


สนใจติดต่อ https://www.facebook.com/pages/Diamond-Ball-Bearing/156329844571691






Re: BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

โพสต์ โดย DHI » 04 พ.ย. 2009, 02:40

แถมท้ายด้วย วิธีการติดตั้ง BB-30 พอเป็นกระสัย


THE NEW WORLD OF BOTTOM BRACKETS


Any mechanic with some history in this industry will recall changes to the headset with the introduction of the 1-1/8" and 1-1/4" threadless standards. This caused a bit of a stir at the time, and now we are seeing similar stirrings in the bottom bracket world.

The BB30, so-called "BB86" or "BB90", Press Fit 30, and the proprietary designs of various manufacturers should best be thought of as "sideways headsets". Threadless frame shells hold bearings by either a slip or a mild press fit. The axle system (spindle) will have some sort of pre-load system. These preload systems vary in sophistication from fine threaded adjustments, to compressible rubber washers, steel "wavy" washers, to simply by shoving an arm further along a press fit to load against the bearings. We have of course seen similar attempts at this from older Fisher bottom brackets, Klein, and even BMX standards such as Mid and Spanish.


รูปภาพ

Figure 1. Wavy washer for bearing preload of a BB30 system

BB30
The moniker "BB30" refers to the 30mm spindle diameter. The BB30 is an open design offered to all bike and component manufacturers. The bearing inside diameter is nominally 30mm, hence the name. (Recall the 1-1/8" headset fork race standard is also a 30mm ID.) The spindle is a slip fit through the bearings.

The BB30 compatible frame relies on a press fit to hold the cartridge bearing into a metal shell of steel, titanium or aluminum. The frame shell width for road is 68mm and 73mm for MTB. The bearing alignment references the bore of the shell and the bearing locates off the inner bearing stops. Shell facing done on threaded shells is not applicable to the BB30 standard.

The cartridge bearings are a 42mm outside diameter. If machined to specification the shell is a 41.96mm inside diameter. That is a 0.04mm interference fit, which is a tight tolerance for manufacturers to hold. When at tolerance, the cartridge bearings do not take much pressure to install. Problems may occur is the frame machining is out of tolerance. If the press fit is too loose, result may be a creaking crank or play in the system. Too tight a press fit, and the cartridge bearing may bind and wear prematurely.

Bearings can be pressed using the adapters in the Park Tool BBT-39 Bearing Tool Set. Use the Park Tool headset press and push both bearings into place (Figure 2). Bearing will press until stopped by shell bearing stops, which are typically internal C-clips.

รูปภาพ

Figure 2. BB30 bearings are pressed with guides for the Park Tool BBT-39 set

Removal of the BB30 bearing can be done with the Park Tool BBT-39 Bearing Tool Set (Figure 3). The punch of the set is feed through one side and engages in the opposite bearing. The blue guide ring on the tool keeps the punch straight. Tap the end with a hammer and the bearing will be removed. Reverse the tool and repeat on the remaining bearing. The cartridge-to-shell interface is hidden by the C-clip bearing stop. All removal force must go through the inner race, ball bearings, and then to the outer race. It is assumed that any bearing removed is replaced.

รูปภาพ

Figure 3. Park Tool BBT-39 quickly removes BB30 bearings from shell

The internal C-clips may be left in the frame. They are removable, but are there is no wear or significant load on the clips (Figure 4).

รูปภาพ

Figure 4. C-clips act as bearing stops and may be left in place



If the BB30 bearing comes out excessively easy, or is there is play in the bottom bracket from a loose bearing fit, apply a retaining compound inside the bottom bracket, such as Loctite® RC609 (Figure 5).


รูปภาพ

"Shimano Press Fit" bearing system, or "BB86, BB90"

Unfortunately there is no agreed upon name for this standard. The Shimano name is for the system is "Shimano Press Fit". The colloquial titles BB86, BB90 or BB92 refer to the nominal shell width, some with and some without pressed bearings. The pressed cups have a lip of 2mm, which widens the shell when pressed to 90mm, hence the name BB90. The cranksets are typically the exact ones used in the "external bearing systems" such as arms from the Shimano® Hollow Tech II, FSA® Megaexo, Race Face® X-type and Truvativ® GXP are used in this design.

In these systems, the cartridge bearing is housed inside a plastic or aluminum adapter/holder (Figure 6). The outside of the adapter is 41mm, slightly larger then the frame shell. The frame may be aluminum, carbon with an aluminum sleeve or just full carbon.


รูปภาพ

Figure 6. Shimano® Press Fit bearing and an unthreaded carbon fiber frame shell

The plastic adapters are also a mild press fit into the bike. The bearing alignment references the shell face because the adapters press until the outer lip contacts the frame. It is assumed the shell faces are adequately parallel. Use your headset press and the pressing guides in the BBT-39 kit to press these cups.

รูปภาพ

The pressing guides are for BB90 bearing with 24mm diameter spindles. For other systems, or if you do not have the pressing adapters, simply use the flat plate of the HHP-2 and press one bearing at a time.

รูปภาพ

Figure 8. Press one bearing at a time using the flat plate if bearing press guides are not used



Removal of the bearing adapters from the frame is currently an old tried and true system; a screwdriver and hammer, striking repeatedly from the inside. To improve and speed this work, Park Tool will offer the BBT90 Bearing Tool by late summer of 2009. The cartridge bearing is intended to be a permanent part of the adapter and the unit is replaced together.


รูปภาพ
Figure 9. Park Tool BBT90 Bearing Removal Tool driving out bearing adapters



Trek®
Trek® uses a related system to the BB90. However, the bearing cups (“adapters”) are molded directly into the frame. The cartridge bearings fit directly into the frame by a slip fit, not a press fit. Bearing may lift out, by can also require encouragement with a tap from the inside. The Park Tool BBT90 Bearing Removal Tool will also remove any snug bearings from the Trek design.

NOTE: It is not recommended to use a retaining compound or thread locker (Loctite®) on plastic or carbon.

Press Fit 30 or PF30
There is another standard being developed by SRAM® that uses current BB30 cranks. This is known as the Press Fit 30 and PF30. The cartridge bearing is permanently housed in plastic adapter, using the same concept as the BB90 systems. The unit is nominally 46mm in diameter, which means the shell is large to accept this unit (Figure 10). This permits the use of full carbon shells rather then aluminum. Bearing adapters uses lips to stop and reference shell face as with BB90 systems. These bearing adapters can be installed and removed using the same techniques and tools as the BB30 bearings.

At time of publication of this article, I am unaware of any bikes made with this standard.

รูปภาพ

Figure 10. Press Fit 30 bearing on a BB30 crank spindle

คัดลอกมาจาก

http://www.parktool.com/repair/readcalvinscorner.asp?id=231
รับอัพเกรดลูกปืนล้อ Campagnolo รุ่น Khamsin/Scirocco/Vento/Zonda/Eurus/Bora-1/Bora Ultra fulcrum รุ่น racing 7/Racing 5/Racing Sport ด้วยลูกปืนเซรามิค


สนใจติดต่อ https://www.facebook.com/pages/Diamond-Ball-Bearing/156329844571691






Re: BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

โพสต์ โดย น้องหนึ่ง » 04 พ.ย. 2009, 04:06

ขอบคุณครับ
ร้านจักรยานฝีมือดี มาดึกๆได้

www.thaimtb.com/forum/viewforum.php?f=528
www.facebook.com/HomeMadeBicycle


Re: BB-30 มาตรฐานกระโหลกใหม่

โพสต์ โดย Thanapong » 04 พ.ย. 2009, 06:43

ขอบคุณครับ สำหรับข้อมูลดีๆ..


ผู้ใช้งานขณะนี้

กำลังดูบอร์ดนี้: 16 และ บุคคลทั่วไป 0 ท่าน