เฟรมจักรยานโคโมลี่ มันมีกี่เกรดครับ

บอร์ดสำหรับ นักปั่นทัวร์ริ่ง นักปั่นระยะทางไกล พูดคุยเรื่องอุปกรณ์ เทคนิตการปั่น ที่พัก หรือการกินอยู่

เฟรมจักรยานโคโมลี่ มันมีกี่เกรดครับ

โพสต์ โดย tidnajohnny » 13 ก.ย. 2014, 20:25

อยากรู้ ในการตัดสินใจในวันข้างหน้าครับ

Re: เฟรมจักรยานโคโมลี่ มันมีกี่เกรดครับ

โพสต์ โดย The Naive » 13 ก.ย. 2014, 20:49

เยอะครับ นอกจากจะแบ่งตามยี่ห้อของท่อที่เอามาทำแล้ว (ซึ่งอันนี้ผมไม่รู้ว่ายี่ห้อไหนดีกว่านะครับ) แต่ละยี่ห้อยังแบ่งเป็นหลายเกรดอีก
แต่ถ้าเอาแบบทั่วๆไป ก็จะมีแบบไม่รีดเลย, รีด1ครั้ง, รีด2ครั้ง,รีด3ครั้ง ไม่แน่ใจว่ามีแบบรีด4ครั้งด้วยหรือปล่าวครับ รีดมากครั้งก็ยิ่งเบาครับ

Re: เฟรมจักรยานโคโมลี่ มันมีกี่เกรดครับ

โพสต์ โดย tidnajohnny » 13 ก.ย. 2014, 21:27

The Naive เขียน:เยอะครับ นอกจากจะแบ่งตามยี่ห้อของท่อที่เอามาทำแล้ว (ซึ่งอันนี้ผมไม่รู้ว่ายี่ห้อไหนดีกว่านะครับ) แต่ละยี่ห้อยังแบ่งเป็นหลายเกรดอีก
แต่ถ้าเอาแบบทั่วๆไป ก็จะมีแบบไม่รีดเลย, รีด1ครั้ง, รีด2ครั้ง,รีด3ครั้ง ไม่แน่ใจว่ามีแบบรีด4ครั้งด้วยหรือปล่าวครับ รีดมากครั้งก็ยิ่งเบาครับ




ขอบคุณครับ

Re: เฟรมจักรยานโคโมลี่ มันมีกี่เกรดครับ

โพสต์ โดย Yoe » 13 ก.ย. 2014, 22:19

หลายเกรดครับ แบ่งประเภทได้หลายอย่างเช่น การ butted ท่อ ตาม คห1
หรือแม้แต่การแบ่งตามค่าความ stiff โครโมตัวบนๆ จะ stiff มากครับ
ผู้ผลิตท่ออย่าง columbus / raynold /tange มีท่อโครโมอยู่หลายรุ่นครับ

Re: เฟรมจักรยานโคโมลี่ มันมีกี่เกรดครับ

โพสต์ โดย tidnajohnny » 13 ก.ย. 2014, 22:22

Yoe เขียน:หลายเกรดครับ แบ่งประเภทได้หลายอย่างเช่น การ butted ท่อ ตาม คห1
หรือแม้แต่การแบ่งตามค่าความ stiff โครโมตัวบนๆ จะ stiff มากครับ
ผู้ผลิตท่ออย่าง columbus / raynold /tange มีท่อโครโมอยู่หลายรุ่นครับ




ขอบคุณครับ แล้วเกรดอะไรคือค่ามาตราฐานทั่วๆไป

Re: เฟรมจักรยานโคโมลี่ มันมีกี่เกรดครับ

โพสต์ โดย The Naive » 13 ก.ย. 2014, 22:41

tidnajohnny เขียน:
Yoe เขียน:หลายเกรดครับ แบ่งประเภทได้หลายอย่างเช่น การ butted ท่อ ตาม คห1
หรือแม้แต่การแบ่งตามค่าความ stiff โครโมตัวบนๆ จะ stiff มากครับ
ผู้ผลิตท่ออย่าง columbus / raynold /tange มีท่อโครโมอยู่หลายรุ่นครับ




ขอบคุณครับ แล้วเกรดอะไรคือค่ามาตราฐานทั่วๆไป


ความเห็นส่วนตัวนะครับ ถ้าเอาแบบทั่วๆไปไม่ได้มียี่ห้ออะไรก็รีด2ครั้งหรือ double butted ครับ

Re: เฟรมจักรยานโคโมลี่ มันมีกี่เกรดครับ

โพสต์ โดย Fisherman41 » 14 ก.ย. 2014, 19:49

โครโมลี 4130-Straight Gauge..... จะเป็นตัวพื้นฐาน ท่อผนังหนาเท่ากันตลอด... ไม่มีการรีดท่อ....

แยกได้หลายประเภท หลักๆก็มีเช่น
-ชนิดของโครโมลี (แยกด้วย ultimate tensile strength)
-การอบร้อน
-เทคโนโลยีการผลิตท่อ รีดร้อน รีดเย็น
-การรีดผนังท่อ กี่ระดับ หลากรูปแบบ
-รอยเชื่อม TIG/Fillet Braze
-การเข้าท่อ (lug) หรือเชื่อม
-ฯลฯ
Bike EVERYDAY

The only EZ day was YESTERDAY!

Re: เฟรมจักรยานโคโมลี่ มันมีกี่เกรดครับ

โพสต์ โดย tidnajohnny » 01 ต.ค. 2014, 19:37

Fisherman41 เขียน:โครโมลี 4130-Straight Gauge..... จะเป็นตัวพื้นฐาน ท่อผนังหนาเท่ากันตลอด... ไม่มีการรีดท่อ....

แยกได้หลายประเภท หลักๆก็มีเช่น
-ชนิดของโครโมลี (แยกด้วย ultimate tensile strength)
-การอบร้อน
-เทคโนโลยีการผลิตท่อ รีดร้อน รีดเย็น
-การรีดผนังท่อ กี่ระดับ หลากรูปแบบ
-รอยเชื่อม TIG/Fillet Braze
-การเข้าท่อ (lug) หรือเชื่อม
-ฯลฯ




ขอบคุณมากครับ

Re: เฟรมจักรยานโคโมลี่ มันมีกี่เกรดครับ

โพสต์ โดย ซาเล้งสีแดง » 01 ต.ค. 2014, 20:54

"หากเราที่คิดปิดกันการรับรู้ คิดเพียงว่าจักรยานเหมือนๆกัน มีอะไรก็ปั่นไป คงมิอาจเข้าใจเรื่องนี้ได้
หากเรา มีตังซื้อ มีกำลังซื้อ ก็ซื้อมาปั่น เทรนทัวริ่งกำลังมา ปั่นเพื่อไม่ตกยุค ก็คงมิอาจเข้าใจเรื่องนี้ได้
แต่หากเรา ต้องการบันทึกเรื่องราวการเดินทาง ไว้ในจักรยาน เท่านั้น จึงจะให้ความสำคัญกับจักรยาน
เฟรมคือส่วนประกอบสำคัญ อันดับที่หนึ่ง
เฟรมจักรยานทัวริ่งที่ทำด้วยเหล็ก มองพื้นด้วยสายตาก็เป็นแค่เหล็ก
หากดูที่โมเลกุลของเหล็ก จะพบเทคโนโลยี ที่พัฒนาต่อเนื่อง อยู่ในนั้น
สูตรหลอมเหล็กผสมเหล็ก ของใครก็ของใคร ต่างกันไป แถมยังมีการรีดท่อ
หนา บาง เป่าร้อน ชุบเย็น เทคนิคการเชื่อมต่อท่อ ในส่วนต่างๆ
จักรยานหนึ่งเฟรม อาจมิได้ถูกจำกัดว่า ต้องมาจากเหล็กโครโม เพียงชนิดเดียว
ตะเกียบ ต้องการความแข็งแรงสูงไม่ย้วยไม่สะบัด แต่สามารถยืดหยุ่นซับแรงกระเทือนได้พอเหมาะในแนวดิ่ง ก็เหล็กแบบหนึ่ง
สามเหลี่ยมหลักหัวใจของเฟรม ก็เหล็กอีกแบบ
หางหลัง เรียวเล็ก แต่ติดตะแกรง รับน้ำหนักบรรทุก รองรับการติดตะแกรง และจุดเชื่อมต่อกับระบบเกียร์ไม่ว่าตีนผี หรือดุม ก็เหล็กอีกแบบ
มันเป็นทั้งศาสตร์ และศิลป์ เฟรมทัวริ่งที่ดีดี มีประวัติ มักมีที่มาที่ไป
มีเหตุผลรองรับในการออกแบบและการเลือกโลหะ
การเชื่อม การเสริม การรีดท่อ ไม่ต่างอะไรกับการตีดาบเหล็กน้ำพี้ หรือ ดาบซามูไร
การรับรู้ที่มาที่ไป ของม้าเหล็กที่เราปั่น จึงเป็นการยืนยันว่าเรารักมันเพราะรู้จักที่มา ที่ไปของ ม้าคู่ใจตัวนั้น "


เผื่อว่า จขกท. อาจต้องการ ข้อมูลพื้นฐานบางส่วนครับ Bicycle frame
ข้อมูลจาก http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_frame

Steel[edit]

A steel framed 2002 fully rigid (unsuspended) Trek 800 Sport

A frame label of a mangalloy steel bicycle frame
Steel frames are often built using various types of steel alloys including chromoly. They are strong, easy to work, and relatively inexpensive, but denser (and thus generally heavier) than many other structural materials. Steel tubing in traditional standard diameters is often less rigid than oversized tubing in other materials (due more to diameter than material); this flex allows for some shock absorption giving the rider a slightly less jarring ride compared to other more rigid tubings such as oversized aluminum or carbon fiber.[35]

Main article: Lugged steel frame construction
A classic type of construction for both road bicycles and mountain bicycles uses standard cylindrical steel tubes which are connected with lugs. Lugs are fittings made of thicker pieces of steel. The tubes are fitted into the lugs, which encircle the end of the tube, and are then brazed to the lug. Historically, the lower temperatures associated with brazing (silver brazing in particular) had less of a negative impact on the tubing strength than high temperature welding, allowing relatively light tube to be used without loss of strength. Recent advances in metallurgy ("Air-hardening steel") have created tubing that is not adversely affected, or whose properties are even improved by high temperature welding temperatures, which has allowed both TIG & MIG welding to sideline lugged construction in all but a few high end bicycles. More expensive lugged frame bicycles have lugs which are filed by hand into fancy shapes - both for weight savings and as a sign of craftsmanship. Unlike MIG or TIG welded frames, a lugged frame can be more easily repaired in the field due to its simple construction. Also, since steel tubing can rust (although in practice paint and anti-corrosion sprays can effectively prevent rust), the lugged frame allows a fast tube replacement with virtually no physical damage to the neighbouring tubes.

A more economical method of bicycle frame construction uses cylindrical steel tubing connected by TIG welding, which does not require lugs to hold the tubes together. Instead, frame tubes are precisely aligned into a jig and fixed in place until the welding is complete. Fillet brazing is another method of joining frame tubes without lugs. It is more labor-intensive, and consequently is less likely to be used for production frames. As with TIG welding, Fillet frame tubes are precisely notched or mitered[36][37] and then a fillet of brass is brazed onto the joint, similar to the lugged construction process. A fillet braze frame can achieve more aesthetic unity (smooth curved appearance) than a welded frame.

Among steel frames, using butted tubing reduces weight and increases cost. Butting means that the wall thickness of the tubing changes from thick at the ends (for strength) to thinner in the middle (for lighter weight).

Cheaper steel bicycle frames are made of mild steel, also called high tensile steel, such as might be used to manufacture automobiles or other common items. However, higher-quality bicycle frames are made of high strength steel alloys (generally chromium-molybdenum, or "chromoly" steel alloys) which can be made into lightweight tubing with very thin wall gauges. One of the most successful older steels was Reynolds "531", a manganese-molybdenum alloy steel. More common now is 4130 ChroMoly or similar alloys. Reynolds and Columbus are two of the most famous manufacturers of bicycle tubing. A few medium-quality bicycles used these steel alloys for only some of the frame tubes. An example was the Schwinn Le tour (at least certain models), which used chromoly steel for the top and bottom tubes but used lower-quality steel for the rest of the frame.

A high-quality steel frame is lighter than a regular steel frame. This lightness makes it easier to ride uphill, and to accelerate on the flat. Also many riders feel thin-walled lightweight steel frames have a "liveliness" or "springiness" quality to their ride.

If the tubing label has been lost, a high-quality (chromoly or manganese) steel frame can be recognized by tapping it sharply with a flick of the fingernail. A high-quality frame will produce a bell-like ring where a regular-quality steel frame will produce a dull thunk. They


ข้อมูลเบื้องต้น มีแล้ว เข้าใจแล้ว
ต่อยอด ติดตามเรื่องราวของเหล็กทำเฟรมจากค่ายต่างๆ ไม่ว่ายุโรป เมกา อิตาลี ฝรั่งเศษ เยอรมัน ฮอลแลนด์ ญี่ปุ่น ฯลฯ
ก็ คงไม่ยากแล้ว google มีให้ค้นอยู่แล้ว ค่ายทางยุโรป ทางตะวันตก นิยมเปิดเผยถือเป็นการพัฒนา
ค่ายทางเอเซีย โดยเฉพาะญี่ปุ่น ซึ่งมีจักรยานดีดีมากมาย จะเห็นว่า bridgstone, miyata, fUji ไม่เปิดเผยข้อมูลเทคนิคเฟรม แค่แง้ม ๆ
เพราะถือเป็นงานศิลปะเคล็ดลับวิชา จะถ่ายทอดให้คนในสำนัก ที่สืบทอดเท่านั้น
แต่ต้องเข้าใจด้วยว่า ความลับ เทคนิคเฉพาะ เขาไม่เปิดเผยกันตรงๆ หรือจะหวังให้ใครอธิบายจนหมดเปลือก คงเป็นไปมิได้
เหล็กดี ชนิดเดียวกัน แต่ใช้ทำเฟรมที่ ออกแบบรถคนละรุ่น ก็กลายเป็นรถคนละคัน คนละงาน คนละรูปแบบถนน
แต่คุณสมบัติต่างๆ ที่ซ่อนอยู่ สามารถสัมผัสมันได้ จากการที่เฟรมตอบสนองโจทย์ของใช้งานในการออกเดินทางทัวริ่งจริงๆ
เรามักเข้าใจเราไปเองว่า เป็นผู้เลือกจักรยาน ตามหาจักรยานที่ใช่ แต่หากจักรยานดีดี มันก็เลือกเจ้าที่คู่ควรของมัน เช่นกัน
จักรยานทัวริ่ง ใช้เดินทาง ร่วมทุกข์ ร่วมสุข กับเจ้าของของมัน หากใครเป็นเจ้าของแต่มิสามารถบอกได้ว่า ม้าของตนมีเผ่าพันธุ์อะไร
ชอบกินหญ้าแบบไหน เก่งทางแบบไหน นิสัยใจคอแบบไหน วิ่งเร็วช้า บรรทุกดี จุดดีด้อย มันมาจากเฟรม
คนออกแบบ คนให้กำเนิดจักรยานรุ่นต่างๆ นั้น บรรจุนิสัยใจคอของรถ ไว้ที่เฟรมเป็นศูนย์กลาง
เหล็กทำเฟรม จึงเป็นนิสัยพื้นฐานของรถซึ่งมันจะแสดงออกเมื่ออยู่ในภาวะเดินทาง และอยู่บนถนนโดยเจ้าของ กำลังขี่ควบคุมมัน
หากเราครอบครอง โดยไม่รู้จักมัน อาจได้แค่ครอบครองตอนรถจอด นิ่งๆ และ นั่งมอง นั่งโม้ เช่น นุ่ม พุ่ง ไหล กับศัพท์เซียน ไม่กี่คำ เท่านั้น

แก้ไขล่าสุดโดย ซาเล้งสีแดง เมื่อ 04 ต.ค. 2014, 04:32, แก้ไขไปแล้ว 20 ครั้ง.

Re: เฟรมจักรยานโคโมลี่ มันมีกี่เกรดครับ

โพสต์ โดย tidnajohnny » 01 ต.ค. 2014, 21:28

ซาเล้งสีแดง เขียน:"หากเราที่คิดปิดกันการรับรู้ คิดเพียงว่าจักรยานเหมือนๆกัน มีอะไรก็ปั่นไป คงมิอาจเข้าใจเรื่องนี้ได้
หากเรา มีตังซื้อ มีกำลังซื้อ ก็ซื้อมาปั่น เทรนทัวริ่งกำลังมา ปั่นเพื่อไม่ตกยุค ก็คงมิอาจเข้าใจเรื่องนี้ได้
แต่หากเรา ต้องการบันทึกเรื่องราวไว้ในจักรยานเท่านั้น จึงจะให้ความสำคัญกับจักรยาน
เฟรมคือส่วนประกอบสำคัญ อันดับที่หนึ่ง
เฟรมจักรยานทัวริ่งที่ทำด้วยเหล็ก มองพื้นด้วยสายตาก็เป็นแค่เหล็ก
หากดูที่โมเลกุลของเหล็ก จะพบเทคโนโลยี ที่พัฒนาต่อเนื่อง อยู่ในนั้น
สูตรหลอมเหล็กผสมเหล็ก ของใครก็ของใคร ต่างกันไป แถมยังมีการรีดท่อ
หนา บาง เป่าร้อน ชุบเย็น เทคนิคการเชื่อมต่อท่อ ในส่วนต่างๆ
จักรยานหนึ่งเฟรม อาจมิได้ถูกจำกัดว่า ต้องมาจากเหล็กโครโม เพียงชนิดเดียว
ตะเกียบเหล็กแบบหนึ่ง สามเหลี่ยมหลักก็เเหล็กอีกแบบ หางหลัง ก็เหล็กอีกแบบ
มันเป็นทั้งศาสตร์ และศิลป์ เฟรมทัวริ่งที่ดีดี มีประวัติ มักมีที่มาที่ไป
มีเหตุผลรองรับในการออกแบบและการเลือกโลหะ
การเชื่อม การเสริม การรีดท่อ ไม่ต่างอะไรกับการตีดาบเหล็กน้ำพี้ หรือ ดาบซามูไร
การรับรู้ที่มาที่ไป ของม้าเหล็กที่เราปั่น จึงเป็นการยืนยันว่าเรารักมันเพราะรู้จักที่มา ที่ไปของ ม้าคู่ใจตัวนั้น "


เผื่อว่า จขกท. อาจต้องการ ข้อมูลพื้นฐานบางส่วนครับ Bicycle frame
ข้อมูลจาก http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_frame

Steel[edit]

A steel framed 2002 fully rigid (unsuspended) Trek 800 Sport

A frame label of a mangalloy steel bicycle frame
Steel frames are often built using various types of steel alloys including chromoly. They are strong, easy to work, and relatively inexpensive, but denser (and thus generally heavier) than many other structural materials. Steel tubing in traditional standard diameters is often less rigid than oversized tubing in other materials (due more to diameter than material); this flex allows for some shock absorption giving the rider a slightly less jarring ride compared to other more rigid tubings such as oversized aluminum or carbon fiber.[35]

Main article: Lugged steel frame construction
A classic type of construction for both road bicycles and mountain bicycles uses standard cylindrical steel tubes which are connected with lugs. Lugs are fittings made of thicker pieces of steel. The tubes are fitted into the lugs, which encircle the end of the tube, and are then brazed to the lug. Historically, the lower temperatures associated with brazing (silver brazing in particular) had less of a negative impact on the tubing strength than high temperature welding, allowing relatively light tube to be used without loss of strength. Recent advances in metallurgy ("Air-hardening steel") have created tubing that is not adversely affected, or whose properties are even improved by high temperature welding temperatures, which has allowed both TIG & MIG welding to sideline lugged construction in all but a few high end bicycles. More expensive lugged frame bicycles have lugs which are filed by hand into fancy shapes - both for weight savings and as a sign of craftsmanship. Unlike MIG or TIG welded frames, a lugged frame can be more easily repaired in the field due to its simple construction. Also, since steel tubing can rust (although in practice paint and anti-corrosion sprays can effectively prevent rust), the lugged frame allows a fast tube replacement with virtually no physical damage to the neighbouring tubes.

A more economical method of bicycle frame construction uses cylindrical steel tubing connected by TIG welding, which does not require lugs to hold the tubes together. Instead, frame tubes are precisely aligned into a jig and fixed in place until the welding is complete. Fillet brazing is another method of joining frame tubes without lugs. It is more labor-intensive, and consequently is less likely to be used for production frames. As with TIG welding, Fillet frame tubes are precisely notched or mitered[36][37] and then a fillet of brass is brazed onto the joint, similar to the lugged construction process. A fillet braze frame can achieve more aesthetic unity (smooth curved appearance) than a welded frame.

Among steel frames, using butted tubing reduces weight and increases cost. Butting means that the wall thickness of the tubing changes from thick at the ends (for strength) to thinner in the middle (for lighter weight).

Cheaper steel bicycle frames are made of mild steel, also called high tensile steel, such as might be used to manufacture automobiles or other common items. However, higher-quality bicycle frames are made of high strength steel alloys (generally chromium-molybdenum, or "chromoly" steel alloys) which can be made into lightweight tubing with very thin wall gauges. One of the most successful older steels was Reynolds "531", a manganese-molybdenum alloy steel. More common now is 4130 ChroMoly or similar alloys. Reynolds and Columbus are two of the most famous manufacturers of bicycle tubing. A few medium-quality bicycles used these steel alloys for only some of the frame tubes. An example was the Schwinn Le tour (at least certain models), which used chromoly steel for the top and bottom tubes but used lower-quality steel for the rest of the frame.

A high-quality steel frame is lighter than a regular steel frame. This lightness makes it easier to ride uphill, and to accelerate on the flat. Also many riders feel thin-walled lightweight steel frames have a "liveliness" or "springiness" quality to their ride.

If the tubing label has been lost, a high-quality (chromoly or manganese) steel frame can be recognized by tapping it sharply with a flick of the fingernail. A high-quality frame will produce a bell-like ring where a regular-quality steel frame will produce a dull thunk. They



ขอบคุณข้อมูลมากครับ

Re: เฟรมจักรยานโคโมลี่ มันมีกี่เกรดครับ

โพสต์ โดย bike holiday » 01 ต.ค. 2014, 23:38

บางคนบอก เหล้าก็คือเหล้ากินแล้วเมาคือกัน
แต่สำหรับผู้ มีอารมณ์อันสุนทรีย์ บอก เหล้าแต่ละชนิด มันมีเรื่องราว และตัวตน ไม่เหมือนกัน ให้ความรู้สึก และรสชาติ แตกต่างกันไป
อยู่ที่เราจะละเมียดละไมกับมันแค่ไหน ไม่มีมนุษย์คนไหนปฏิเสธสิ่งดีเลิศ ถ้าตนมีความสามารถไขว่คว้ามาได้

Re: เฟรมจักรยานโคโมลี่ มันมีกี่เกรดครับ

โพสต์ โดย congto » 22 ก.พ. 2018, 18:22

ขอตามเสพด้วยคนครับ ^_^
จะแก่หรือหนุ่ม..เมื่อจิตเลวทุกอย่างก็ไม่ดี....มันไม่ดีที่ตนตั้งแต่ต้นจนปลาย ตายก็ไม่ดี..(สุปุตฺโต ภิกขุ)
จิตเกิดดับทุกขณะตอน จิตสุขก็ดับและเกิดที่สุข จิตทุกข์ก็ดับและเกิดที่ทุกข์..... ปั่นไปด้วยจิตว่าง รู้ลมหายใจเข้าออกยาวสั้น มองทุกรูปนามด้วยจิตอันดี...

http://www.facebook.com/Baiboonbike

Re: เฟรมจักรยานโคโมลี่ มันมีกี่เกรดครับ

โพสต์ โดย sky8554 » 26 ก.พ. 2018, 12:51

ขอบคุณครับ
ปั่น แนว ECO TOURING BIKE
รู้ใจรู้จักกัน https://www.facebook.com/groups/gtcateve/
สู่ฝันปั่นสองล้อ



ผู้ใช้งานขณะนี้

กำลังดูบอร์ดนี้: 8 และ บุคคลทั่วไป 0 ท่าน